Sunday, June 12, 2011

MENGENANG T.ALIAS TAIB 2



Cuti persekolahan selama dua minggu saya manfaatkan semahunya. Seminggu saya penuhi dengan memenuhi undangan walimatul urus teman-teman yang sudah menamatkan zaman bujang (ramai yang tanya, saya bila lagi), di sekitar Perak, Kelantan, dan Terengganu, manakala seminggu lagi saya ripuh menyiapkan tuntutan tugasan sekolah dan mengurung diri untuk menulis.

Ketika di Terengganu, kebetulan walimatul urus teman akrab saya diadakan di sebuah kampung di Seberang Takir. Entah mengap, menjejaki tempat ini, saya dihurung perasaan gundah berbaur tenang, rindu pada sesuatu yang telah hilang, dan teruja bercampur riang.

Seberang Takir - tempat lahirnya seorang penyair yang boleh saya sifatkan sebagai idola saya iaitu Allahyarham Tengku Alias Taib (T. Alias Taib, atau saya lebih gemar menggelarnya Pak Engku)di mana sejujurnya saya menjadi 'kuat' untuk menulis kerana karya-karyanya.



Syukur, pada hari ini, puisi yang saya nukilkan setelah terkesan dan mendapat 'roh' daripada proses bernostalgia di Seberang Takir selama beberapa hari disiarkan di akhbar Mingguan Malaysia.

Saya sangat mengagumi Pak Engku. Meski tidak pernah bersua muka dengannya, saya mengenalinya melalui himpunan karya yang segar, kritis, ekstrem dan jujur. Sejujurnya, saya tidak malu untuk mengakui bahawa saya menjadi sebak apakala membaca tulisan-tulisannya sama ada dalam bentuk puisi, cerpen atau rencana.Saya menghabiskan masa selamat tiga tahun sedaya upaya mencari koleksi himpunan rencananya 'Di sisi Pelita Minyak Tanah' sehinggalah berjaya membelinya melalui mudah.my daripada seorang wanita.

Seorang penulis mempunyai pasang-surut semangat untuk menulis. Perkara itulah juga yang terjadi kepada saya. Apabila saya hilang semangat untuk menulis, saya akan membelek-belek kumpulan puisi beliau untuk mencari kekuatan dan semangat untuk menulis. Alhamdulilah, entah mengapa semangat itu akan hadir apabila saya meratah kumpulan puisi beliau.

Rencana beliau yang paling saya gemari sudah semestinya 'Di Sisi Pelita Minyak Tanah' yang pernah disiarkan di Dewan Sastera, sebelum dibukukan dalam himpunan rencana yang menggunakan judul yang sama.Membaca rencana jujur itu, saya menjadi sebak. Betapa penyair agung ini mempunyai kerendahan diri dan hati yang tiada tolok bandingnya. Segala pengucapannya bersifat sederhana, jujur, ikhlas dan tidak nampak unsur-unsur kemegahannya meski telah merangkul berbondong anugerah di persada kesusasteraan tanah air.

Beliau tidak malu berkisah tentang zaman kanak-kanaknya. Seorang anak miskin yang sarapan paginya hanyalah beberapa ketul ubi rebus, menaiki basikal Robin Hood ke sekolah, sambil dihantar oleh ibunya yang melihat di jenang pintu dengan linangan air mata.

Saya mengagumi semangat menulisnya. Kesungguhannya terpamer apabila beliau pernah menyatakan bahawa proses menulis puisi pada beliau bukanlah perkara remeh. Antara ayatnya lebih kurang begini:
' Bukan tidak pernah, saya duduk di meja tulis selama 8 jam dan meninggalkan meja tulis dengan kertas yang masih kosong'.

Dalam mengagumi beliau, saya masih berasa ralat kerana saya masih tercari-cari kumpulan puisinya 'Petang Condong' dan 'Laut Tak Biru di Seberang Takir' yang masih belum saya temui. Saya pohon, jika ada yang mempunyai kumpulan puisi ini, bolehlah maklumkan kepada saya. Saya sanggup beli walau berapa pun harganya.

Di sini, saya perturunkan puisi saya yang disiarkan di Mingguan Malaysia sepenuhnya. Buat Pak Engku, Al-Fatihah.

KALA SEBERANG TAKIR DIJABAT SUBUH
(Mengenang T.Alias Taib)

Kala Seberang Takir dijabat subuh
pawana dingin merangkul tubuh
tika pantai Ketapang berombak gaduh
dan laut perasaanku beriak keruh.

Mengenangmu, tuan
pada bayang waktu silih bergantian
aku sang pemudik tanpa dayung di tangan
ingin sekali berenang ke tepian
menziarahi tanjung puisimu, tuan
tulus pendedahan sarat pengalaman
jujur menunjuk sinis mengajuk
serimba hutan kata-kata
adalah setaman inderaloka
menyebar fikir buat yang alpa
mendacing pertimbangan fana
hati bersalut lumpur di muara.

Di sisi pelita minyak tanah
kala Seberang Takir dijabat subuh
aku menggagau mencarimu tuan
di Petang Condong di Pasar Pengalaman
di astaka Opera lelucon mengasyikkan.

Dengan Seberkas Kunci di tangan
juga pendakian Piramid di puncak persaingan
telah bertahun ralit kusuburkan
benih mahakaryamu di perbatasan zaman
berbaur rencah pengertian persoalan.

ZULFAZLAN JUMRAH
Seberang Takir,
Terengganu.

7 comments:

Anonymous said...

page ranking improve seo backlinks backlinks free

Obat jantung said...

makasih banyak atas sema info nya ,,,,,,

Anonymous said...

Hello there! I simply would like to give you a huge thumbs up for your excellent information you have right here on this post. I will be returning to your web site for more soon.

[url=http://onlinepokiesking4u.com]onlinepokiesking4u[/url]

Anonymous said...

Hey there! I just wish to offer you a big thumbs up for your great info you've got right here on this post. I will be returning to your blog for more soon.

[url=http://xrumergeek.com]xrumer[/url]

Anonymous said...

You are so awesome! I don't suppose I've read through a single thing like this before. So wonderful to find someone with a few original thoughts on this subject. Really.. thanks for starting this up. This site is one thing that is required on the web, someone with some originality!

[url=http://truebluepokies4u.com]pokies[/url]

Anonymous said...

I loved as much as you'll receive carried out right here.
The sketch is tasteful, your authored material stylish.

nonetheless, you command get bought an nervousness over that you wish
be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again since exactly the
same nearly very often inside case you shield this
hike.

My blog post - garage door repair Chatsworth

Anonymous said...

electronic cigarette, electronic cigarettes, electronic cigarettes, electronic cigarette brands, e cigarette health, electronic cigarettes