Tuesday, May 18, 2010

KENANGAN YANG MENYENTUH HATI

Hari guru pada tahun ini merupakan yang pertama buat saya sebagai seorang guru (walaupun hanya seorang guru pelatih). Persiapannya cukup rapi dan teratur. barangkali status sekolah yang mempunyai nama 'besar' menjadikan segala-galanya perlu dilaksanakan sesempurna mungkin tanpa sebarang kompromi. Saya sendiri bertanggungjawab mengendalikan tugas sebagai Eksekutif Persembahan pada hari yang cukup bersejarah tersebut. Mengendalikan kira-kira lapan persembahan, ternyata sesuatu yang meletihkan dan mencabar jeda senggang dan rehat saya seminggu-dua sebelum majlis ini berlangsung.

Namun, dalam keletihan dan rengsa tersebut, ada sakelumit rasa kagum dan bangga di dada. Melihat pelajar-pelajar yang gigih menyiapkan dekorasi pentas yang memakan masa selama seminggu untuk disiapkan, saya terharu kerana begitu besar dan gigih sekali pengorbanan masa yang mereka peruntukkan demi meraikan kami.

Tema yang dipilih juga agak glamour. "Arabian Night'. Hampir seluruh dewan besar ditutup dengan kain hitam (agar menjadi gelap seperti malam), dihiasi dengan aneka lampu berkonsepkan timur-tengah (saya sendiri hairan di mana mereka mendapatkan lampu-lampu tersebut), dua buah astaka indah seperti pelamin, kerusi kayu oak yang cantik, gerbang pelamin yang menjadi props utama pentama pentas, serta hamparan karpet merah yang cukup mencuri tumpuan.

Acara yang paling dinantikan semestinya acara red carpet (ala-ala festival filem Cannes) yang sangat mencuri tumpuan. Saya tersenyum apabila melihat gelagat guru-guru yang mengenakan pakaian berkonsepkan timur tengah (tidak menghairankan kerana rata-ratanya mereka menuntut di Al-Azhar, Jordan dan Istanbul, sementara saya pula selesa berkemeja biasa dan bertali leher.

Usai acara red carpet, tirai persembahan dimulakan. Saya bersyukur, kerana segala-galanya berjalan lancar. Petugas teknikal yang saya pilih ternyata lebih boleh diharap berbanding teman teknikal saya ketika mementaskan Tun Kudu. Saya lga apabila segala-galanya berjalan dengan lancar.

Usai persembahan, ketika saya mahu pulang ke rumah, saya sempat singgah ke meja saya untuk mengambil buku rujukan bagi sesi P&P padahari esok. Apa yang membuatkan saya terkejut, di atas meja saya terhimpun sejumlah hadiah dan beberapa keping kad ucapan yang dibuat dengan sendiri. Saya memilih untuk duduk sejenak dan membaca kad-kad tersebut. Salah satu kad yang saya terima memuatkan sebaris puisi yang ditujukan khas untuk saya. Kad tersebut merupakan pemberian seorang pelajar yang selalu saya denda kerana dia sering tidak menyiapkan kerja rumahnya. Puisinya, meski bukanlah sebuah puisi yang hebat, namun masih membekas di hati saya. Saya perturunkan puisi tersebut di sini.

Guruku,
padaku kau bukanlah lilin
yang membakar dirimu,
tetapi kau adalah lampu
yang menerangi perjalanan tarbiyyahku.

Guruku,
padaku kau bukanlah garang
kerana selalu mendendaku
tetapi aku tahu
kau mahu aku menjadi seperti dirimu.

Guruku,
ampun dan maaf kupinta
atas salah dan silapku
terhadapmu.
Terima kasih guruku
kerana mendidikku
akan kupegang kata-kata azimatmu
demi masa depanku.

Puisi ini sangat menyentuh hati. Benar, saya seorang guru yang gemar memotivasikan pelajar dengan kata-kata semangat yang mampu menggugah jiwa dan minda mereka. Saya memerikan, betapa pentingnya pelajaran kepada mereka, betapa perlunya usaha gigih untuk mencapai kejayaan, betapa harusnya mereka mempunyai nilai disiplin yang tinggi untuk menjadi orang-orang berjaya, dan yang paling selalu saya tekankan ialah, betapa pentingnya untuk mereka menggilap apa saja bakat dan kebolehan yang mereka ada semaksimum mungkin. Syukur, ada beberapa orang pelajar yang sudah mula meminta saya mengeditkan puisi-puisi mereka untuk dihantar ke media. Saya dengan senang hati meluangkan waktu, malah sangat menggalakkan mereka untuk terus berkarya.

Hari guru pada kali ini ternyata satu kenangan yang paling menyentuh hati buat saya. Segala-galanya, dan saya pasti, saya akan sentiasa merinduinya. SMKA Sultan Muhammad dan tradisi warganya; kalaulah kita diberikan lebih waktu untuk bersama....

3 comments:

Amira Aleze Sah said...

terharunye klu anak murid wat cam tu kat kte.... bile la agaknye ade peluang mcm tu ea huhuhu....

zaid roslan said...

cikgu!!
sume kenangan bersama di smka sultan muhammad harap tidak dilupa walau sedetik..dan saya doakan agar cikgu kembali ke sekolah ini suatu hari nanti!!!!..aminn

Anonymous said...

puisi 2 mcm sye je buat....
hehehe....
x de lah....