Wednesday, July 7, 2010

SINIKAL SEORANG TEMAN LAMA DAN BUAH TANGAN TERBAHARU DI PTS



I

Saya kini berada di Salak Selatan, di rumah Fairus. Sebetulnya, rancangan saya mulanya ialah menemani Liza saya mendaftarkan adiknya bagi program Master di UPM. Ialah, orang Sabah, jadi mana yang sulit bagi mereka, kita di sini perlulah membantu dan meringankan mana yang patut. Selepas urusan pendaftaran selesai dan Liza selamat pulang ke KK, saya dan Fairus bercadang mahu ke Bukit Tinggi bagi menjalankan sesi brain stirming untuk projek antologi cerpen fiksyen fantasi PTS. Namun, entah di mana silapnya, si Fairus tiba-tiba demam dan sesi ini terpaksa diadakan di rumahnya ini saja. Tapi, pada saya tempat tak berapa sesuai. Rumah flatnya ini bising dan sesi ini tidak dapat berjalan dengan baik.

Pada hari Ahad lepas, saya menerima kiriman SMS daripada seorang teman lama yang berbunyi begini:
" Xde pon nama ko dalam HSKU? Kenapa karya ko xterpilih?".
Saya kemudiannya membalas kiriman SMSnya begini:" Takde ke?Hu..hu...takde rezeki la nampaknya.ala, aku tak kisah.dapat short list pun ok."
Dia kemudian dengan sinis menambah:" Hu..hu...rugi bro.kalau tak ribu-ribu gak ko dapat.boleh payung aku.tapi pelik la.ko dah bertahun menulis, tapi tak menang apa-apa pun.rugi la macam ni.baik ko kerja macam aku ni.daripada ko buang masa menulis, baik ko buat benda lain."
Saya tergelak membaca SMSnya dan mengambil keputusan untuk mengabaikannya.

Sejujurnya, saya menulis bukan mahu mendapatkan ganjaran dan imbuhan. saya menulis dengan jiwa dan fikiran saya.Kalaulah saya mahu menulis kerana wang, saya boleh saja menulis karya-karya erotik dan cintan-cintun yang laku di pasaran. Dunia Penulisan adalah dunia pemikiran. Dunia yang akan mematahkan kesombongan dan keangkuhan manusia yang tidak dilapisi walau setipis iman. Saya tidak pernah peduli dengan ganjaran. Jika ada peluang untuk mendapat penghormatan,saya sangat menghargainya dan akan menerima dengan penuh kebanggaan. Ya, saya pernah mencalonkan karya untuk HSDT, tetapi itu hanya satu platform agar karya saya dikenali dan dipeduli.Bila dipeduli, karya saya akan dibaca. Apabila orang membaca, saya secara langsung telah membina budaya membaca dan berkongsi pemikiran dengan mereka melalui transformasi idea.Pada takat ini, barulah saya rasa tugas saya sebagai seorang penulis sudah berjaya.

Untuk apa saya menulis? Ya, saya menulis untuk dibaca. Apa guna saya menulis tulisan-tulisan berseni dan berkhutbah bagai, namun tidak ada orang yang mahu membaca? Kerana itu, saya memilih untuk menjadi sederhana. Di tengah-tengah dalam semua perkara. Pemilihan diksi dan laras bahasa.Saya mahu mengeksploitasi SENI UNTUK MASYARAKAT, bukannya SENI UNTUK SENI!

II



Dua hari lepas, saya dimaklumkan oleh adik saya bahawa salinan untuk penulis bagi novel terbaharu saya yang bertajuk CHRONICLE ALAM EPSILON terbitan PTS Fortuna Sdn Bhd telah selamat sampai di rumah. Ya, sejak mengikut abang bekerja di sana-sini saya jarang sekali balik ke rumah, lalu memustahilkan pelbagai urusan surat menyurat-menyurat kepada penerbit, teman-teman pena (ya, saya masih gemar mengutus surat dan poskad kepada rakan pena saya di Indonesia, Thailand dan UK). Saya memilih untuk menerokai pengalaman kerja baru seperti memasang wiring rumah, membantu urusan pindah rumah, kerja kontrak membancuh simen dan yang sudah pastinya kalian semua tidak percaya ialah saya mula menerokai kembali ilmu tentang kejuruteraan binaan setelah bertahun menjauhinya.

Berbalik kepada buah tangan terbaharu saya, ia merupakan satu karya kecil dan agak tergesa yang dihasilkan oleh saya. Sebuah novel fiksyen fantasi (saya kurang gemar dengan tag line super hero)yang hanya berhalaman 172 muka surat dan dijual dengan harga RM13.50. Saya mengakui, ada beberapa konsep di dalam novel ini (termasuk model kulit hadapan dan peta Epsilon yang ditiadakan)yang kurang saya setujui, namun saya masih tetap berbangga kerana ia diterbitkan oleh sebuah syarikat buku gergasi tanah air.

Inilah buah tangan terbaharu saya, selain karya di media arus perdana dan majalah.Saya berdikit-dikit menulis dan cuba memerah segala idea yang memerlukan saya berfantasi dan berimaginasi. bukan sedikit usaha saya untuk menyelami dunia ini. Saya membaca buku-buku epic masterpiece tulisan CS Lewis iaitu Narnia (menanti tayangan filem ke-3nya Disember ini yang bertajuk The Voyago of The Dawn Treader), Lord of The Ring karya JRR Tolkien, The Golden Compass karya Philip Pullman, menggeledah seluruh bandar melaka untuk mencari DVD Star wars yang diarahkan oleh George Lucas serta mengamati pertempuran hebat filem Troy yang dilakonkan oleh Brad Pitt.

Maka, barangkali novel ini terkena tempias dan aura karya-karya terbabit, meski pembaca akan mendapati bahawa teknik garapan naratif saya masih terlalu lemah (saya tidak hairan jika dikritik kerana ini adalah novel 'tergesa'). Apa yang saya harapkan kini ialah saya mampu mula menjalankan draf awal untuk bab bagi sekuelnya. Saya masih memikir-mikirkan sambungannya, namun saya tertarik untuk melanjutkan sengketa Bruno dan Martelotto dalam naskhah Epsilon kedua yang sedang saya peram di fikiran saya. Apa pun, terima kasih yang tidak terhingga kepada Pn ainon, Syafik Zulakifli,Amirul Ali, Dzulizah, Hazwan serta MF Kencana yang menjadi tunjang kekuatan novel fiksyen fantasi ini.Buat Pembaca, selamat menikmati pengembaraan Alam Epsilon dan kritiklah mana yang patut dikritik, agar hasilnya kelak akan menjadi lebih baik.

7 comments:

Wardah Puteh said...

Tahniah.

Moga dikuatkan semangat untuk terus menulis.

Hazwan Faisal said...

Namaku disebut, terharu seh.hahaha (ke orang lain tu, kalau orang lain malu aku terperasan,hehe)

Andy Kaizar said...

Baru sahaja mendapatkan CAE dari MPH Alamanda. Tercari-cari juga peta Epsilon. Belum sempat membaca isi kandungannya lagi.

Amira Aleze Sah said...

xsabar nak tgu kemunculan kesinambaungan epsilon hehehe... jgn lupe bg 1 copy to me k hehehe....

Azhar Salleh said...

Salam,
Zul, teruskan tarian pena utk menyampaikan dakwah dalam penulisan.

ayu natasha kassim said...

tahniah u...semoga trs success dlm bidang y u pilih...

Unknown said...

When cortisol levels are falsetto, testosterone levels are low; and when testosterone levels are altissimo, corticoid levels are low.For more ==== >>>>>> http://www.healthcaresups.com/spartagen-xt-exposed/
Spartagen xt