Sunday, September 16, 2007

MUNTAH, ANJING DAN WAJAH CINTA

Salam Ramadan Al-Mubarak.
Pada entri kali ini, aku akan berceloteh tentang beberapa buah buku yang sedang aku uliti. Ia adalah buku ANJING,MUNTAH (kedua-duanya karya SN Shahnon Ahmad) dan antologi puisi WAJAH CINTA karya seorang penyair Indonesia, Dr. Fridolin Ukur. Buku ANJING dan MUNTAH aku peroleh sebagai satu hadiah daripada pensyarah merangkap mentorku ketika MPR 2006 iaitu Tn. Hj. Shamsudin Othman (panggilan formal ketika di kelas, tapi di luar kelas aku memanggilnya 'Abang Din ' saja). Terima kasih Abang Din.
Anjing mematkan 7 buah gagasan idea (aku lebih gemar mengatakan ia adalah satu luahan hati seorang seniman sebenarnya) yang merangkumi pelbagai catatan Shahnon tentang kepekaannya dalam isu sosial, terutamanya dalam konteks pentadbiran sebuah negara yang dicanangkan sebagai demokrasi.
Tentunya tulisan yang bertajuk Ikan Kecil Yang Tak Tergamak Dijamah paling mencuri tumpuanku kerana memuatkan satu fiksyen berani yang mengisahkan ketololan seorang pemimpin sesebuah negara (mungkin bukan Malaysia agaknya, kerana pemimpin kita semuanya 'terlalu bagus') yang merogol gadis bawah umur. Catatan Anjing pula memberikan kesan yang sangat meruntun hati apabila secara terang-terangan memaparkan nasib sesuatu bangsa yang tidak lagi berpijak di bumi yang nyata.
Persoalan kata-kata keramat " Takkan Melayu Hilang di Dunia" membawa aku memikirkan kembali kekeramatan kata-kata tersebut, kerana pada pandangan peribadiku, Melayu kian "lenyap" di dunia, tidak kira dari apa juga aspek meliputi bahasa, sastera, kebudayaan dan moraliti bangsa!Ungkapan itu nyata tidak lagi relevan dalam konteks pembinaan jati diri bangsa yang kian diperkosa maruah dan ketuanan peribadinya.
Reformasi pula pada pendapatku, lebih bersikap menyebelahi seorang tokoh pemimpin negara suatu ketika dahulu apabila polemik politik negara menggelegak di persada keadilan tanahair. Kes Anwar Ibrahim yang melatari catatan ini ternyata satu tumpahan pengalaman sebenar Shahnon yang merasai betapa polemik itu terkesan bagi seniman-seniman yang memperjuangkan keadilan sepertinya (walaupun dalam catatan ini, beliau digelar Sasterawan Tua). Catatan ini juga memaparkan pencabulan amanah yang diberikan oleh rakyat kepada pemimpin yang mabuk dengan kuasa yang berada di genggaman. (juga barangkali bukan di Malaysia, kerana pemimpin di Malaysia sangat 'telus dalam kepimpinannya')
Muntah juga memuatkan 7 catatan peribadi yang lahir daripada kesepontanan dalam kreativiti karya sastera yang mengangkat Shahnon sebagai seorang SN yang disegani. Antara tajuk yang menarik untuk dibaca adalah seperti Juak & Pakpacak, Muntah dan Cacamerba. Namun, aku belum meratah karya ini kerana kesuntukan masa cukup mengekang aktiviti pembacaanku.


Satu lagi buku yang menjadi ulitanku ialah Antologi Puisi Wajah Cinta karya Dr. Fridolin Ukur terbitan PT BPK Gunung Mulia, yang telah dihadiahkan rakanku, seorang bakal arkitek yang baru pulang melawat Jakarta pada minggu lepas.

Antologi puisi Dr Fridolin Ukur ini mengingatkan aku kepada koleksi antologi puisi penyair idolaku, Almarhum T.Alias Taib. Membaca Wajah Cinta seperti meratah Antologi T.Alias seperti Piramid, Opera, Pemburu Kota, Seberkas Kunci, Petang Condong dan Pasar Pengalaman. Trend kepenyairan Dr. Fridolin agak sama dengan Almarhum kerana mereka sama-sama membiarkan kretiviti mereka mengalir dalam lewat karya mereka seperti sungai yang mengalir. Pengalman dijadikan teras utama pencioptaan sajak-sajak tersebut.
Terbahagi kepada 3 bahagian iaitu Kepak Waktu (Sajak-sajak Perbatasan Usia) yang memuatkan sajak-sajak yang terhasil ketika lewat jengukan hari tuanya. Contohnya, sajak Kepak Waktu yang dicipta khas sempena ulangtahun isterinya yang ke-66, cukup mengesankan di mana 2 baris terakhir pada fragmen I berbunyi:
karena kasih adalah purnama kita
karena cinta adalah mentari kita.
Selain Kepak Waktu, sajak-sajak seperti Kembara Kita Berdua, Lalu Katamu, dan Sebuah Lukisan (dihasilkan sempena ulangtahun sahabatnya;Soritua Cilandak, 24 Mei 1976) juga cukup enak untuk diteliti beberapa kali.
Bahagia Kedua pula memuatkan sajak bertemakan Duka Itu Pun Menjadi Putih iaitu Sajak-sajak Perpisahan Akhir yang banyak berceritakan tentang kematian daripada sebuah kehidupan. Contohnya, sajak Antara Dua Kekekalan (mengenang ibunya), Duka Itu Pun Menjadi Putih dan sajak tragis Tine (sempena pemergian Ibu Augistine Leonora Frans) juga boleh disifatkan sebagai sesuatu karya yang melankolik, tetapi tetap mendewasakan pembaca.
Bahagian Ketiga agak sensitif untuk diperkatakan di sini, kerana Fragmen ketiga yang bertemakan Cinta yang Merah ini merupakan sajak-sajak natal, Paskah dan kenaikan, merangkumi 47 buah sajak yang berkaitan dengan hari natal dan lebih bersifat Kristianisme, namun masih terselit beberapa unsur didaktik yang relevan dan tidak terlalu kompleks.
Itulah antara buku-buku yang sedang aku ratah dalam aktiviti pembacaanku. cukup 'menderita' membaca ketiga-tiganya dalam senggang waktu yang sama, kerana perasaanku akan berbaur dengan estetika puisi dan rintihan hati yang meratapi kerenah kebobrokan manusia.























No comments: