Salam Ukhwah... Minggu ini, ada sedikit rasa ralat yang bertinggung di tangkai benakku, apabila satu pendapatku (sebenarnya lebih kepada satu luahan rasa) telah 'disembunyikan dalam ruangan 'surat pembaca' di satu akhbar popular tempatan. Ternyata, perkara ini sengaja 'disembunyikan' oleh juak-juak yang boleh aku sifatkan sebagai pembunuh bahasa ibunda sendiri. Aku tidak pernah berkira dengan tempoh tiga jam duduk menelaah beberapa buku rujukan dan menyusun ayat untuk menghantar tulisan tersebut, tetapi apa yang terkesan ialah apabila hasil tulisanku itu 'disembunyikan' oleh pengelola atau kolumnis yang tidak mahu memaparkam satu kejujuran tentang bahasa ibunda sendiri. Berikut merupakan hasil tulisan asal yang langsung tidak diubah oleh aku. Malangnya, tulisan itu tidak dipaparkan kerana barangkali ia terlalu bersifat liberalisme dalam konteks sebuah media yang dikuasai oleh juak-juak yang berkepentingan:
Tulisan ini bertarikh 4 September 2007
TIDAK BERMARUAH JIKA PERLEKEH BAHASA IBUNDA
Merujuk Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan, Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan yang harus diterimapakai oleh semua pihak. Hal ini merupakan satu rang yang eksplisit dan tidak boleh diubah kerana enakmen ini juga terkandung dalam Kontrak Sosial yang sudah diwujudkan sekian lama. Jadi, tidak perlu timbul sebarang pertikaian mengenai martabat dan fungsinya kerana perkara ini sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan sejak sekian lama.
Individu yang berani memperlekeh atau mempersoalkan fungsi bahasa ibunda ini sama ada secara terang-terangan atau dengan niat mengagungkan bahasa lain melebihi bahasa ibunda ini boleh dianggap sebagai 'penderhaka' atau warganegara yang tidak bermaruah. Memperlekeh bahasa ibunda sendiri samalah juga seperti memperlekehkan bangsa, negara, tradisi nenek moyang, dan seperti mahu mencabar Perlembagaan Persekutuan yang menggariskan 183 Perkara yang terbahagi kepada 15 Bahagian yang selama ini menjadi pegangan sebuah negara harmoni bernama Malaysia.
Betapa tidak bermaruahnya individu itu sekiranya memperlekehkan bangsa sendiri, apatah lagi sekiranya tindakan itu dihujankan ke atas bangsa yang sama warna kulit, pertuturan dan budaya dengannya. Adilkah tindakan mengangkat bahasa lain sebagai 'agung' dan mempersenda bahasa ibunda sendiri ketika negara menyambut ulangtahun kemerdekaan yang ke-50?
Hakikatnya, bahasa ibunda kita tidak ada celanya. Malah, sejarah sendiri telah membuktikan bahawa bahasa ibunda kita pernah menjadi lingua franca pada zaman keagungan empayar Kesultanan Melaka suatu ketika dahulu. Pada kurun ke-15, atau sekitar tahun 1400 Masihi, bahasa ibunda kita menjadi pertuturan harian para pedagang yang berlayar dari China, India, Arab, Afrika dan Eropah. Malah, kehebatan kerajaan di Kepulauan Melayu yang dipercayai menggunakan bahasa ibunda kita pernah tercatat dalam Kitab Kathasaritsagara di India yang mengatakan bahawa terdapat sebuah kerajaan di Tanah Melayu bernama Kataha (kini Kedah), dan Pliny turut menulis mengenainya dalam Natural History yang menyatakan bahawa empayar perdagangan Melayu menjadi hebat kerana sistem lingua franca yang diwujudkan pada ketika itu. Tidak cukup dengan itu, beberapa tokoh Barat yang hebat seperti WG Shellabear dan RO Winstedt juga terdorong untuk mengkaji kehebatan bahasa dan bangsa Melayu apabila menghasilkan beberapa manuskrip yang memerihalkan kehebatan bahasa, kebudayaan dan kehidupan orang Melayu serta diterjemahkan kepada beberapa bahasa utama dunia dan kini menjadi rujukan utama ramai sarjana untuk mengetahui sejarah satu bangsa yang hebat.
Maka, bermaruahkah individu yang begitu taksub mengagungkan bahasa lain tanpa merujuk kehebatan dan keagungan sejarah perkembangan bahasa sendiri? Bermaruahkah seseorang itu jika mengeluarkan kenyataan yang dilihat seolah-olah mahu memperlekehkan Perlembagaan Persekutuan dan Kontrak Sosial yang selama ini menjadi tunjang keharmonian negara? Bukan niat mahu menolak penggunaan bahasa lain, tetapi apa yang sangat dikhuatiri jika penggunaan bahasa lain itu mendominasi kehidupan masyarakat. Apa yang ditakutkan ialah pengaruh asimilasi negatif akan menular dalam pembuluh kehidupan masyarakat kita sekiranya penggunaan bahasa tersebut terlalu berleluasa tanpa sempadannya. Pada hari ini, keruntuhan moral dan akhlak anak-anak muda dapat dikaitkan dengan penggunaan bahasa lain (terutamanya Bahasa Inggeris). Lihat sajalah kelunturan sifat budi bahasa, sopan santun dan nilai-nilai murni yang membungkus corak kehidupan anak-anak muda pada hari ini. Itu tidak termasuk gejala-gejala negatif yang dicedok terus daripada kehidupan ala Barat yang terkesan apabila terlalu banyak anasir-anasir luar yang mempengaruhi keseluruhan corak hidup ketimuran yang sopan. Pada hari ini, pengaruh sebeginilah yang telah membunuh tunas-tunas modal insan yang direncanakan menjadi teras utama untuk Malaysia menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020. Maka, seharusnya fungsi bahasa kedua ini perlu dipertimbangkan semula terutama dalam sistem Pengajaran dan Pembelajaran (P&P)
Bersempena ulangtahun ke-50 kemerdekaan kita, mengapa tidak kita sama-sama menyoroti susah payah dan kejerihan tokoh-tokoh yang tekal memperjuangkan nasib bahasa, bangsa dan negara. Kita mengaku bahawa kita menghargai perjuangan tokoh-tokoh hebat negara, tetapi adakah kita meneruskan tradisi dan jalur perjuangan Dato' Onn Jaafar, Harun Aminurrashid, Pak Sako dan Za'ba (sekadar menyebut beberapa nama) secara telus? Dan, setelah separuh abad kita mencatat diari kemerdekaan, fikir-fikirkanlah di mana sebenarnya maruah kita sebagai satu bangsa yang merdeka? Sudah cukup banyakkah tradisi yang telah kita pertahankan dan berapa banyak pula warisan yang telah kita pinggirkan? Sama-samalah kita memikirkannya. Akhir kata, Bahasa Jiwa Bangsa!
ZULFAZLAN JUMRAH
Jabatan Bahasa dan Kemanusiaan,
Fakulti Pengajian Pendidikan,
UPM, Serdang.
Merujuk Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan, Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan yang harus diterimapakai oleh semua pihak. Hal ini merupakan satu rang yang eksplisit dan tidak boleh diubah kerana enakmen ini juga terkandung dalam Kontrak Sosial yang sudah diwujudkan sekian lama. Jadi, tidak perlu timbul sebarang pertikaian mengenai martabat dan fungsinya kerana perkara ini sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan sejak sekian lama.
Individu yang berani memperlekeh atau mempersoalkan fungsi bahasa ibunda ini sama ada secara terang-terangan atau dengan niat mengagungkan bahasa lain melebihi bahasa ibunda ini boleh dianggap sebagai 'penderhaka' atau warganegara yang tidak bermaruah. Memperlekeh bahasa ibunda sendiri samalah juga seperti memperlekehkan bangsa, negara, tradisi nenek moyang, dan seperti mahu mencabar Perlembagaan Persekutuan yang menggariskan 183 Perkara yang terbahagi kepada 15 Bahagian yang selama ini menjadi pegangan sebuah negara harmoni bernama Malaysia.
Betapa tidak bermaruahnya individu itu sekiranya memperlekehkan bangsa sendiri, apatah lagi sekiranya tindakan itu dihujankan ke atas bangsa yang sama warna kulit, pertuturan dan budaya dengannya. Adilkah tindakan mengangkat bahasa lain sebagai 'agung' dan mempersenda bahasa ibunda sendiri ketika negara menyambut ulangtahun kemerdekaan yang ke-50?
Hakikatnya, bahasa ibunda kita tidak ada celanya. Malah, sejarah sendiri telah membuktikan bahawa bahasa ibunda kita pernah menjadi lingua franca pada zaman keagungan empayar Kesultanan Melaka suatu ketika dahulu. Pada kurun ke-15, atau sekitar tahun 1400 Masihi, bahasa ibunda kita menjadi pertuturan harian para pedagang yang berlayar dari China, India, Arab, Afrika dan Eropah. Malah, kehebatan kerajaan di Kepulauan Melayu yang dipercayai menggunakan bahasa ibunda kita pernah tercatat dalam Kitab Kathasaritsagara di India yang mengatakan bahawa terdapat sebuah kerajaan di Tanah Melayu bernama Kataha (kini Kedah), dan Pliny turut menulis mengenainya dalam Natural History yang menyatakan bahawa empayar perdagangan Melayu menjadi hebat kerana sistem lingua franca yang diwujudkan pada ketika itu. Tidak cukup dengan itu, beberapa tokoh Barat yang hebat seperti WG Shellabear dan RO Winstedt juga terdorong untuk mengkaji kehebatan bahasa dan bangsa Melayu apabila menghasilkan beberapa manuskrip yang memerihalkan kehebatan bahasa, kebudayaan dan kehidupan orang Melayu serta diterjemahkan kepada beberapa bahasa utama dunia dan kini menjadi rujukan utama ramai sarjana untuk mengetahui sejarah satu bangsa yang hebat.
Maka, bermaruahkah individu yang begitu taksub mengagungkan bahasa lain tanpa merujuk kehebatan dan keagungan sejarah perkembangan bahasa sendiri? Bermaruahkah seseorang itu jika mengeluarkan kenyataan yang dilihat seolah-olah mahu memperlekehkan Perlembagaan Persekutuan dan Kontrak Sosial yang selama ini menjadi tunjang keharmonian negara? Bukan niat mahu menolak penggunaan bahasa lain, tetapi apa yang sangat dikhuatiri jika penggunaan bahasa lain itu mendominasi kehidupan masyarakat. Apa yang ditakutkan ialah pengaruh asimilasi negatif akan menular dalam pembuluh kehidupan masyarakat kita sekiranya penggunaan bahasa tersebut terlalu berleluasa tanpa sempadannya. Pada hari ini, keruntuhan moral dan akhlak anak-anak muda dapat dikaitkan dengan penggunaan bahasa lain (terutamanya Bahasa Inggeris). Lihat sajalah kelunturan sifat budi bahasa, sopan santun dan nilai-nilai murni yang membungkus corak kehidupan anak-anak muda pada hari ini. Itu tidak termasuk gejala-gejala negatif yang dicedok terus daripada kehidupan ala Barat yang terkesan apabila terlalu banyak anasir-anasir luar yang mempengaruhi keseluruhan corak hidup ketimuran yang sopan. Pada hari ini, pengaruh sebeginilah yang telah membunuh tunas-tunas modal insan yang direncanakan menjadi teras utama untuk Malaysia menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020. Maka, seharusnya fungsi bahasa kedua ini perlu dipertimbangkan semula terutama dalam sistem Pengajaran dan Pembelajaran (P&P)
Bersempena ulangtahun ke-50 kemerdekaan kita, mengapa tidak kita sama-sama menyoroti susah payah dan kejerihan tokoh-tokoh yang tekal memperjuangkan nasib bahasa, bangsa dan negara. Kita mengaku bahawa kita menghargai perjuangan tokoh-tokoh hebat negara, tetapi adakah kita meneruskan tradisi dan jalur perjuangan Dato' Onn Jaafar, Harun Aminurrashid, Pak Sako dan Za'ba (sekadar menyebut beberapa nama) secara telus? Dan, setelah separuh abad kita mencatat diari kemerdekaan, fikir-fikirkanlah di mana sebenarnya maruah kita sebagai satu bangsa yang merdeka? Sudah cukup banyakkah tradisi yang telah kita pertahankan dan berapa banyak pula warisan yang telah kita pinggirkan? Sama-samalah kita memikirkannya. Akhir kata, Bahasa Jiwa Bangsa!
ZULFAZLAN JUMRAH
Jabatan Bahasa dan Kemanusiaan,
Fakulti Pengajian Pendidikan,
UPM, Serdang.
No comments:
Post a Comment