Friday, March 20, 2009

PENGALAMAN MENGARAHKAN SEBUAH PEMENTASAN TEATER

BARANGKALI ramai rakan-rakanku yang muak kerana sudah lama aku tidak mengemaskini blog NAKHODA BANGSA ini. Ada beberapa rakanku yang menyindir " Blog kau ni dah sepatutnya kena block". ada juga yang mengatakan: "Kemas!Kemas! Dah bersarang dah blog kau ni"

Namun, aku mengakui, memang sudah lama aku tidak mengemaskini blogku ini. Hal ini kerana, beberapa bulan kebelakangan ini aku teramat-amat sibuk mengarahkan satu pementasan teater anjuran fakultiku dengan kerjasama fakulti bahasa moden dan komunikasi.

Dalam pementasan ini, aku diberikan tanggungjawab sebagai pengarah lakonan, yang antara lainnya tugasku menjadi master-mind dalam pementasan ini. Memang susah, lebih-lebih lagi bila membicarakan soal komitmen pelakon dan krew. Ada yang menjadi seseorang yang sangat menyokong, ada juga yang hanya menjadi pengganggu kepada kelancaran proses pementasan ini.

Prinsip dan falsafah aku cukup mudah dalam bekerja. IKUT PERATURAN!!!. Itu saja. Memang barangkali ia kedengaran agak kejam, tetapi aku hampir tidak mempunyai pilihan lagi.Keja tetap kerja. Untuk berjaya, perlu ada kerjasama.

Pengalaman pertama mengarahkan sebuah pementasan teater ternyata membuka mataku terhadap falsafah 'siapa kawan, siapa lawan'. Aku mulai kenal siapa dia insan-insan yang boleh berada di sisi ketika kita dalam keadaan sukar dalam membuat keputusan. Juga waktu ini, memberikan aku petunjuk tentang harga sebuah pengorbanan, dan kesemua itu berbaur dalam himpitan waktu yang sentiasa menghambat dan mengejar.

Lalu, di kesempatan ini, aku ingin menjemput para pengunjung blog NAKHODA BANGSA ini untuk sama-sama menyaksikan pementasan ini.




TARIKH: 22 MAC 2009 (AHAD)
TEMPAT: PUTRA BANQUET HALL, UPM.
MASA: 8.00 MALAM
PENGARAH: ZULFAZLAN JUMRAH

No comments: