Sunday, January 25, 2009

KEHILANGAN SN YANG TAK TERTEBUS



Lewat petang semalam, aku menerima kiriman SMS daripada seorang rakan kuliah merangkap rakan penulisku, Afiqah yang mengatakan bahawa SN Arenawati telah kembali ke rahmatullah. SMS itu agak mengejutkan aku yang ketika itu dalam pejalanan pulang ke kampung.

Sejujurnya, aku memang tidak pernah menimba ilmu dengan allahyarha Pak Arena, tetapi aku mengaguminya melalui beberapa cerpen dan trilogi novel yang sangat mengagumkan. Allahyarham yang berasal dari seberang memilih untuk menetap di alaysia dan seterusnya menghambakan dirinya kepada dunia sastera sehingga mendapat pelbagai pengiktirafan dan yang tertinggi ialah bergelar Sasterawan Negara.

Setelah warga sastera Malaysia kehilangan Sasterawan Negara S. Othman Kelantan beberapa ketika dahulu, kini kita kehilangan pula seorang sasterawan yang mempunyai jalur perjuangan yang panjang dalam dunia sastera negara.

Buat keluarga dan saudara mara allahyarham, sama-samalah kita berdoa semoga rohnya dicucuri rahmat hendaknya. Kehilangan ini adalah satu kehilangan yang tidak tertebus buat semua warga sastera tanah air. Alfatihah..

1 comment:

Anonymous said...

bosanla blog ko sekarang. patut blog ni dah kena block atau jadi goblok. haha....