Thursday, April 2, 2009

MENGENANG T.ALIAS TAIB



Beberapa jam sebelum menunaikan solat Jumaat, tatkala saya menukangi beberapa tugasan pensyarah, entah mengapa, saya berasa gundah dan resah. Lalu, saya membelek-belek himpunan buku-buku yang tersusun di meja kecil saya, menyelak pantas majalah Tunas Cpta terbaharu yang belum sempat saya tekuni, namun rasa itu tetap menggugah.

Lalu, saya teringat bahawa saya pernah menyimpan satu artikel lama Dewan Sastera yang saya curi di Astaka Seni, UPM dua tahun lalu. Artikel buruk Dewan Sastera bulan September 2001 itu rasanya sudah saya baca berpuluh-puluh kali. Artikel yang ditulis sendiri oleh penyair idola saya Allahyarham T.Alias Taib dengan tajuk "Di sisi Pelita Minyak Tanah" ternyata banyak membantu untuk menyuburkan jiwa saya yang resah. Rakaman pengalamannya penuh jujur, menyentap rasa saya yang mula mengenalinya menerusi sajak Pembeli Masa Sudah ketika di bangku sekolah, lalu barangkali kejujuran itu mengalir ke dalam diri saya dan seringkali juga berbaur dalam setiap puisi-puisi saya.




Saya hampir memiliki kesemua antologinya kecuali "Petang Condong" yang masih belum saya temui sehingga ke hari ini. Puisi-puisi saya juga dewasa tatkala menguliti puisi-puisi Allahyarham, meski rasa ralat kerana tidak pernah bertemu dengan beliau masih berbekas di hati.




Puisi-puisi saya dewasa bersama-sama puisi-puisi beliau. Antologi Seberkas Kunci, Opera, Piramid dan semestinya Pasar Pengalaman banyak membentuk tunjang semangat saya untuk berkarya. Saya mengakui, sehingga ke hari ini pun, jika saya buntu untuk menulis puisi, buku-buku puisi beliau inilah yang saya rujuki untuk mencari semula mood dan semangat untuk menulis puisi.

Entah mengapa, kini ingatan saya kembali mengenangnya. Dan seperti biasa, saya memasang niat untuk menziarahi pusara Allahyarham jika mempunyai ruang untuk melakukannya. Buat Pak Engku, Al-Fatihah...

PENJUAL WAKTU
(Ingatan kepada Allahyarham T.Alias Taib)


Penyair seperti pernah katamu
adalah pembeli masa sudah
yang mencoret stanza-stanza resah
dari pasar hati yang gundah.

Penyair juga seperti indah madahmu
meminjamkan kata kepada pemikir
meski sunyi ia terlahir
dari gugahan perasaan yang fakir
dari babak-babak yang terukir.

Penyair juga sekental pendirianmu
adalah penjual waktu di gerai pilu
dari gerabak-gerabak yang berlalu
menyinggahi stesen-stesen yang berliku
untuk melembut ungkal tingkah dan laku

ZULFAZLAN JUMRAH
Kolej Canselor
3 APRIL 2009

3 comments:

Rahimidin Z said...

Salam,
anda perlu baca buku sajaknya yang terawal 'Laut tidak biru di seberang takir'

mohamad kholid said...

curi di library... tak ada mesin fotocopy ke... (macam saya dulu juga!)

anang said...

eerrr....Astaka Seni tu bukan library ye...