Wednesday, April 29, 2009

MUNGKINKAH SELEPAS INI VIRUS SELSEMA ANJING PULA?



Baru tiga hari saya pulang ke rumah untuk menghabiskan cuti semester panjang ini, secara kebetulan negara kita dikejutkan dengan jangkitan virus selsema babi yang kini dikatakan sedang merebak ke seluruh dunia. Virus yang dikenalpasti berasal dari Mexico dan US ini juga dikatakan masih tidak mempunyai penawar lagi, dan hari ini berita melaporkan bahawa ia telah mengorbankan seorang bayi di US.



Saat ini, saya teringat satuperdebatan saya dengan seorang rakan berbangsa Dusun ketika saya bercuti di Sandakan pada tahun lepas. Dalam perdebatan itu, saya bersungguh-sungguh mempertahankan hukum memakan babi dan anjing adalah haram dalam Islam, sementelah dia bermati-matian mengatakan bahawa tidak ada 'racunnya' binatang berhidung penyek itu.



Perdebatan kami berlanjutan. sehingga menyentuh soal-soal ketuhanan (dia mempersoalkan Allah itu ada, tetapi kenapa kita tak nampak Dia), isu kiblat yang dipindahkan, isu memakai tudung bagi wanita, isu keruntuhan akhlak umat Islam di Malaysia, liga Arab yang tidak bersatu, ketokohan Nabi Muhammad SAW serta mencakupi juga perkara-perkara lain yang barangkali membuatkan beliau memandang sinis kepada agama Islam seperti pelaksanaan hukum Hudud yang akan dilaksanakan oleh PAS jika memerintah negara.



Namun, dalam enrti kali ini, saya akan memfokuskan tentang isu babi dan anjing yang sememangnya menjadi binatang yang haram di dalam agama Islam. Sememangnya, jika kita lihat sekarang, barulah kita akan faham kenapa Islam sejak awal-awal lagi menghalang umatnya mendekati kedua-dua jenis binatang ini. Lihatlah kini. Binatang yang menjadi makanan kegemaran rakan saya tadi telah menjadi penyebab kepada satu virus selsema yang masih lagi tidak ada penawarnya. Dan, mungkinkah selepas ini akan ada pula VIRUS SELSEMA ANJING?

Inilah yang dikatakan kebijaksanaan meramal. Di dalam kitab suci Al-Quran sendiri secara terang-terangan melarang kita daripada mendekati kedua-dua jenis binatang ini. Barangkali mudaratnya akan terkena kepada diri kita sendiri. Lalu, pada hari ini, saya boleh membuktikan kepada rakan saya itu bahawa Islam ada sebab tersendiri untuk mengharamkan umatnya mendekati binatang haram tersebut. Pada hari ini, ia terbukti benar.

Lalu, tidakkah kita mengambil iktibar daripada peristiwa ini? Mungkin satu hari nanti, akan wujud pula virus yang berpunca daripada anjing atau binatang-binatang yang sama waktu dengannya.

4 comments:

omaQ said...

salam ziarah

http://www.omaQ.org

Rusdi Abd Rahman said...

Zulfazlan,
Terima kasih menjenguk dan kirim kata-kata dalam blog rarws.

Mungkin selepas ini... 'VIRUS SELESEMA 1MALAYSIA VERSI PINGAT PERAK..'!

Syarifah Zulikha al-Yahya said...

haha.nombor?main-main ke.

Anonymous said...

memang dah ada berita ttg selesma anjing..tp,ada berita mengatakan bhw slsma bbi bkn basl dr babi..