Wednesday, May 13, 2009

SATU PERKHABARAN DARI BIRMINGHAM



Selasa lalu, saya menerima kiriman emel daripada seorang rakan saya, Johan yang menuntut di University of Birmingham. Tidak seperti emel-emelnya yang lepas, pada kali ini emelnya ternyata memeranjatkan saya.

Dia mengirimkan satu draf awal muka hadapan senaskhah majalah "THE POETRY" keluaran bulan Ogos yang mana ia amat memeranjatkan saya kerana selaku ketua editor majalah tersebut, dia memilih untuk meletakkan gambar saya sebagai penghias muka hadapan, berlatarbelakangkan gambar bangunan Sultan Abdul Samad.

Konsep ini dibina oleh Johan sendiri. Terilham sementelah dia sememangnya sangat m,engagumi bangunan-bangunan purba seperti itu, maka kerana itu juga konsep majalah ini dilatari dengan konsep "greyscale" dan sememangnya turut mendapat pujian tutornya.

Ketawa saya langsung terpecah, meski tidak tahu di mana lucunya. Meski pun penghasilan majalah itu hanya satu giliran tugasan (satu kumpulan lima orang, dan setiap kumpulan dibahagikan giliran menghasilkan majalah mengikut bulan), tetapi ia adalah sesuatu yang melucukan, tetapi pada saya ini meupakan langkah awal untuk memperkenalkan sastera Melayu di mata orang luar-terutamanya Barat yang sering menganggap bangsa rumpun ini sebagai warga eksotik yang amat jarang diketahui kisah dan hegemoni komunitinya di mata mereka yang secara terangan mendabik dada sebagai masyarakat yang jauh lebih bertamadun.

Lucu, kerana saya rasa saya belum cukup layak untuk menjadi penghias kulit sebegitu rupa sementelah perjalanan sastera saya masih baru saja bermula. Saya tertanya-tanya, mengapa dia tidak meletakkan ikon sastera Malaysia yang jauh lebih besar, lebih bagus dan pernah memenangi lebih banyak hadiah sastera? Jawabnya dalam emelnya semalam, dia memilih saya kerana lebih mudah untuk berurusan dengan saya kerana jika penulis lain, barangkali ada "protokol, pantang larang, dan demand" yang perlu dipatuhi.

Saya cuma menggelengkan kepala, sebaik sahaja membaca jawapannya. Menurut Johan lagi, mereka berlima (2 Melayu (Malaysia-Brunei), 1 Negro, 1 Korea dan 1 rakyat tempatan) juga berharap perkongsian ini akan dapat memperkenalkan lagi sastera Malaysia di mata dunia.

Semoga usaha kecil ini, setidak-tidaknya membantu mempromosikan kehebatan sastera Melayu di mata dunia. Buat Johan, Marsrisa, Chris, Swang Tyi, dan Burn, terima kasih kerana menghargai apa yang saya jalani selama ini.

3 comments:

ainunl.muaiyanah said...

selepas ini bolehlah menghiasi majalah tunas cipta pula. lalala

hani salwah yaakup said...

erm...betul kata yana. TC pulak lepas ni

Wahyu Budiwa Rendra said...

salam ziarah. tahniah, zul. kena simpan majalah tu zul. (,")