Sunday, November 29, 2009

AIDILADHA, PASPORT DAN KOMITMEN BAHARU



Salam Aidiladha. Entri ini ditulis selepas beberapa hari kita menyambut aidiladha. Sukar, kerana kebanyakan kafe siber ditutup pada hari raya aidiladha tersebut. Maka, entri ini saya tulis secara curi-curi di pejabat EMedia, ketika ripuh menyiapkan entri untuk Ensiklopedia Sains Islam bagi murid sekolah rendah.

Inilah komitmen baharu saya. Bekerja di pejabat yang cukup selesa, bos yang baik, teman-teman sepejabat yang sangat membantu dan semestinya ia memberikan saya bilah pengalaman yang berguna. Seharusnya ucapan terima kasih yang tidak terhingga ini saya tujukan kepada sifu saya, Abang Din yang menawarkan saya dan dua orang rakan yang lain untuk kerja sambilan ini. " Terima kasih abang din. Dengan wang gaji ini kelak, dapatlah saya menabung serba sedikit untuk praktikal pada tahun hadapan. Saya mengimpikan mahu membeli sebuah motosikal agar mudah untuk saya melunaskan apa juga urusan ketika latihan mengajar nanti." Hal ini kerana, jika di UPM, ada sahaja teman-teman yang boleh membantu, tetapi saya gusar jika ketika latihan mengajar nanti, mereka tidak dapat membantu saya seperti selalu lantaran jarak tempat dan waktu yang menggari.



Baru-baru ini juga, saya mempunyai komitmen baharu. Komitmen dalam erti kata lain yang bersangkutan dengan hati dan perasaan. Saya sedang mengenali hati budi seorang gadis. Setelah hati ini hancur lantaran sekeping cinta palsu yang tidak dihargai, saya bersyukur di atas pertemuan ini. Dalam persahabatan ini, saya tidak menuntut segala kesempurnaan pada dirinya, tetapi cukuplah sekiranya dia mempamerkan kepada saya segala kesederhanaan yang ada padanya. Syukur, setakat ini semuanya berjalan baik. Hati terasa berbunga-bunga riang apabila ada teman di kala kesunyian dan kesepian. Namun, segala-galanya masih terlalu awal buat saya dan si dia. Barangkali masa akan menentukan segala-galanya.Sudah, setakat ini saja soal itu. Ini bukan blog cintan-cintun..Hehehe..

Baru-baru ini juga, saya baru berkesempatan membuat pasport antarabangsa persendirian. Bukan apa, letih dan terasa terkongkong menggunakan pasport kumpulan, menyebabkan saya mengambil keputusan untuk membuat pasport sendiri meski tidak pernah bersetuju dengan proses ruwet yang perlu diladeni. Sebenarnya, sudah lama saya ingin membuat pasport sendiri, tetapi ke'dingin'an saya terhadap proses birokrasi di jabatan-jabatan kerajaan membantutkan segala-galanya. Saat ini teringat kata-kata seorang teman saya di Filipina yang berjaya membuat pasportnya dalam tempoh tidak kurang sejam, dan tidak perlu beratur terlalu lama untuk mendapatkan nombor.





Itu sahaja untuk entri kali ini. Perayaan Aidiladha tidak semeriah mana, selain kegiatan bergotong-royong menumbangkan binatang korban demi menunaikan amanah yang dituntut Allah. Selebihnya, ia hanya satu sambutan yang mengeratkan silaturahim antara kita. Berkorban apa sahaja, harta atau pun nyawa.

2 comments:

Unknown said...

kenali hati budi seseorg....? sape tu ek? hehehe.... biar la Allah yg tentukn segalanya....

h0neyq said...

senyap2 je dh de seseorang...hehe...
pe pun gud luck...