Thursday, November 5, 2009

SN DAN ANUGERAH NOBEL




Memetik isi kandungan sebuah rencana yang disiarkan di sebuah akhbar di negara ini mengenai gesaan agar usaha mempromosikan Sasterawan Negara (SN) ke anugerah Nobel dunia, mempunyai signifikannya yang tersendiri. Umum mengetahui, Malaysia telah mempunyai 10 orang SN, dan hampir separuh daripada mereka telah terlebih dahulu meninggalkan kita. Selain A. Samad Said, Muhammad Haji Salleh dan Anwar Ridhwan yang masih tekal menghasilkan karya, keuzuran SN Shahnon Ahmad, Noordin Hassan, dan Abdullah Hussein menghalang mereka untuk mengasah pena menjana keintelektualan bangsa pada hari ini dengan karya terbaharu.



Perkara inilah yang perlu diteliti oleh pihak berwajib termasuk kerajaan, badan berkanun gergasi seperti Dewan Bahasa dan Pustaka serta Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang lain. Usaha mempromosikan SN ke Anugerah Nobel perlu diberikan perhatian serius, kerana jika diteliti dari sudut mutu pengkaryaan, SN kita tidak jauh ketinggalan berbanding sasterawan Asia yang pernah merangkul anugerah tersebut seperti Rabindranath Tagore, Yasunari Kawabata, Oe Kenzaburo dan Gao Xingjian.



Malahan, cukup membanggakan apabila beberapa karya SN kita seperti Salina (A. Samad Said), Juara (S. Othman Kelantan) , Naratif Ogonshoto (Anwar Ridhwan) dan Patriarch (Shahnon Ahmad) diiktiraf orang luar sebagai karya penting pada zamannya, lalu menuntut renungan mendalam bahawa SN kita sebenarnya sudah mempunyai kekuatan intelektual untuk merangkul anugerah kesusasteraan tahap tertinggi dunia yang diasaskan oleh Alfred Nobel itu.

Wang ringgit bukanlah segala-galanya, tetapi penghormatan, pengiktirafan dan impak yang bakal terhasil sekiranya seseorang sasterawan itu memenangi Anugerah Nobel amat besar kesannya. Hal ini termasuklah mempromosikan negara, bahasa dan karya kesusasteraan Melayu ke persada antarabangsa dan seterusnya mengangkat nama negara dan bangsa sebagai entiti yang perlu dihormati.

Sejarah telah membuktikan bahawa dunia kesusasteraan Melayu mempunyai galur peradaban yang sangat panjang. Cukup menarik dan indah untuk menjadi salah satu entiti yang mengangkat hegemoni sesebuah negara yang sedang membangun. Lihatlah beberapa negara maju seperti Russia, Perancis, Jerman dan England. Mereka bukan sekadar maju dengan kepesatan teknologi bidang sains, tetapi turut memajukan kepesatan bidang kemanusiaan yang menitikberatkan elemen modal insan kerana perkembangan sains dan manusia perlu bergerak seiring sekiranya kita mahu muncul sebagai sebuah negara maju yang dihormati. Oleh itu, pencalonan ke Anugerah Nobel ini adalah permulaannya, dan kerjasama seluruh rakyat Malaysia dituntut agar menggembleng tenaga memartabatkan sastera Malaysia agar ia diiktiraf sebagai mahakarya yang penting dalam kronologi kesusasteraan dunia.

1 comment:

Anonymous said...

HARAP2 ADELAH SN KITA Y DAPAT ANUGERAH NOBEL YER LAN..