Dalam keripuhan dan ketergesaan saya menyiapkan entri sains-Islam di tempat kerja, kadangkala saya melayari blog-blog tertentu untuk menghilangkan keletihan dengan waktu jeda yang ada. Lalu, satu entri dalam satu blog http://www.ustazamin.com/2009/03/universiti-kehidupan-51-takkan-melayu.html cukup mengujakan saya. Ia mengingatkan kepada satu cerpen saya bertajuk Holograf Klasik Dari Nagasaki yang pernah tersiar di Mingguan Malaysia sedikit masa dahulu. Sungguh, sewaktu membaca entri Ustaz Amin ini, saya sangat teruja kerana kisah benar yang dinyatakan olehnya cukup menarik untuk kita renungi. Saya menggemari apa sahaja yang berkaitan dengan sejarah bangsa Melayu. Apa sahaja, meski kesahihannya masih belum teruji. Lewat catatan Ustaz Amin yang mengembara ke Russia, beliau menemukan kita satu bukti yang boleh diperdebatkan kesahihannya, namun cukup menguja rasa. Saya perturunkan sepenuhnya entri itu untuk tatapan pengunjung blog NAKHODA BANGSA:
Perjalanan saya ke Saint Petersburg mempunyai satu misi. Saya ingin bertemu dengan Prof. Dr. Alexander K. Ogloblin, pengkaji Nusantara peringkat dunia dari University of St. Petersburg. Seminggu sebelum itu saya telah membuat temujanjinya melalui Dr. Tatiana di Moscow.
Satu hari sebelum bertolak, saya dimaklumkan oleh Dr. Tatiana bahawa beliau tidak ada di St. Petersburg.Saya merasa agak hampa kerana tujuan asal saya ke St. Petersburg ialah untuk bertemu dengannya
27 Mac 09 jam 11 malam, saya, Helmi, Afiq dan Azam bertolak ke St. Petersburg dengan menaiki kereta api. Perjalanan ke St. Petersburg mengambil masa 8 jam. Kereta api yang kami naiki mempunyai gerabak yang ada katil untuk tidur. Perjalanan melalui kampung-kampung, rumah-rumah kayu tradisional dan pokok-pokok pine yang diselubungi dengan salji
Kami merentasi gunung dan kawasan berbukit. Susana di luar sangat sejuk tetapi di dalam gerabak suhunya ialah 22 darjah celcius. Tidak berapa lama kemudian, datang pelayan kereta api bertanyakan keperluan kami. Kami tidak mempunyai apa-apa keperluan cuma, minta dibuatkan air teh. Dia membawakan kami air teh bercampur limau.
Pelayan yang memakai baju seragam berwarna biru tua melimparkan senyuman kepada kami. Teh di dalam kereta api ini berharga 20 Rubel bersamaan kurang lebih dua ringgit. Kami sampai ke Saint Petersburg pada pukul 7.10 pagi.
Sesampainya di sini, kami di sambut oleh dua pelajar kejuruteraan kapal iaitu Nasir dan Amin. Mereka membawa kami dirumahnya. Hari pertama kami hanya berjalan sekitar bandar. Kami mencari pusat pengajian Nusantara tetapi pada hari ini pusat ini telah tutup.
Malam ini, saya sempat berkuliah bersama pelajar-pelajar kejuruteraan kapal di sini. Malam ini setelah kuliah, saya menghubungi Dr. Tatiana. Setelah bertanya khabar lebih kurang, saya menyatakan hajat saya untuk berusaha menghubungi Prof. Dr. Goblin. Perbualan kami terputus.
Tidak lama selepas itu, Dr. Tatiana menghatar mesej kepada saya.
“Tadi x dengar. Untk ape nak nbr fone dr Alexander? I dah cakap dn die sehari lalu, katanya sdng sibuk susun kamus x ade masa unk kerja lain”
Saya berbisik di hati saya,
“aik..! semalam kata tak ada, hari ini kata tak nak jumpa pula. Mmm.. jangan jangan memang tidak sudi jumpa kot..”
Selang beberapa ketika, Dr.Tatiana menghantar sebuah mesej lagi,
“Handphone Alexander - **** **** ***, boleh hubungi dia unk dapat tahu ttng manuskrip melayu kuno”
* no saya tidak nyatakan atas tujuan menjaga hak peribadinya
Keesokkannya harinya, Ahad 29 Mac, saya cuba menghubungi Dr Alexander. Dia mengangkat telifon saya. Saya terus memperkenalkan diri dalam bahasa Melayu dan terus menyatakan hajat saya. Dr. Alexander diam seketika. Kemdian dia bertanya,
“kamu sekarang di mana ni?”
Saya menyatakan bahawa saya berada di penempatan pelajar Malaysia di St. Petersburg.
Kemudian dia berkata,
“baiklah, bolehkah bertemu saya di….”
Cepat-cepat saya memberi telifon kepada salah seorang pelajar Melayu di sini.
“Okey Ustaz, saya tahu tempatnya,” Kata Zack pada saya.
Jam menunjukkan pukul 10.30, kami mula bertolak ke tempat yang diberitahu. 45 minit selepas itu kami sampai. Saya menghubungi Dr Alexander dan tidak lama selepas itu dia datang dan menjemput saya ke rumahnya.
Ketika melangkah masuk, Dr. Alexandra mengambilkan baju sejuk saya dan menyangkutkannya. Gayanya seperti ayah-ayah. Beliau mempersilakan kami masuk ke bilik kajiannya. Suasana biliknya penuh dengan buku. Ada yang tersusun rapi di almari dan ada yang bersepah di meja bacaan. Kebanyakkan bukunya mengenai Nusantara.
Beliau menunjukkan saya kajian-kajiannya dan sekarang memang beliau sedang sibuk menyiapakan kamus Bahasa Indonesia – Rusia. Di dalam biliknya penuh dengan buku dan kitab dari Nusantara. Kamus bahasa Jawa- Inggeris pun ada.
Kami memulakan perbualan mengenai bahasa Melayu. Dr Alexandra menyatakan mengenai keindahan bahasa Melayu yang tinggi maknanya.
Saya teringat mengenai kisah seorang sahabat yang dipesan oleh datuknya. Jika hendak merantau maka jagalah pisang sesikat dan jarum di dalam diri kamu. Sahabat ini pening kepada memikirkan apakah yang cuba disampaikan oleh datuk ini.
Setelah cuti semester pertama, maka dia bertanya pada datuknya, apakah makna pisang sesikat dan apakah makna jarum dalam diri. Datuk ini memberi tahu bahawa pisang sesikat ialah cantuman kedua belah tangan seolah-olah bersalaman. Ia memberi makna, kemana sahaja kamu pergi, hormatilah orang lain.
Jarum dalam diri ialah lidah kerana lidah sebenararnya lebih tajam dari jarum. Di tempat orang, hendaklah sentiasa menjaga lidah. Bahasa kiasan seperti ini banyak di dalam bahasa Melayu. Ini cantik dan indahnya bahasa Melayu.
Ustaz Amin dan rakannya menemui Dr. Alexandra
Dr Alexandra berbual dengan saya mengenai sejarah dan kebudayaan di Nusantara.
Dia menunjukan kitab Sulalatus Salatin yang telah diterjemahkan dan diterbitkan di dalam bahasa Rusia. Mereka mempunyai manuskrip asal kitab ini.
Saya berbual dengannya dan dia memberitahu saya mengenai tulisan Aksara, tulisan Melayu kuno sebelum wujudnya tulisan jawi. Ia penemuan lama, sudah lebih sepuluh tahun.
Dr. Alexandra, sarjana Russia yang mengkaji kebudayaan dan peradaban bangsa Melayu
Dia menerangkan kepada saya mengenai penemuan barunya iaitu satu undang-undang bertulis Melayu yang baru ditemui di dalam bahasa Aksara. Ia undang-undang Melayu lama.
Jika ia dapat dikaji dengan baik, ia akan mengetepikan bahawa orang Melayu tidak menulis undang-undang. Manuskrip ini mempunyai lebih dari 100 helai.
Jika ini terdedah, maka akan berubahlah fakta sebelum ini yang mengatakan orang Melayu tidak mempunyai undang-undang bertulis. Hanya adat yang diturunkan dari generasi ke generasi. Setakat yang ditunjukkan kepada saya, undang-undang bertulis itu mirip dengan ajaran Islam.
Contohnya seperti, sesiapa yang menendang orang lain maka dia perlu membawakan makan dan minum. Ia seperti kifarah yang memberi fakir dan miskin makan.
Manuskrip Melayu terkini yang dikaji, undang-undang bertulis bangsa Melayu di dalam tulisan Aksara
Jika sesebuah bangsa telah mempunyai tulisannya sendiri, telah mempunyai undang-undangnya sendiri, bermakna, bangsa itu adalah satu bangsa yang mempunyai tamadun yang tinggi.
Tetapi kenapa kita tidak tahu semua ini? Kenapa manuskrip-manuskrip ini berada di luar Nusantara? Kenapa seolah-olah ada konspirasi menyembunyikan sejarah bangsa ini? Kenapa hindu dan budha yang pernah ditonjolkan sedangkan Melayu mempunyai jatidirinya. Kenapa Islam dikatakan lambat datang ke sini? Lambat atau sejarahnya dihilangkan? Kenapa dihilangkan? Apakah yang sangat ditakuti pada bangsa ini? Adakah benar bahawa Islam itu akan bangkit dan ia bermula dari timur jauh ini? Jika benar, adakah itu tujuan utama dihilangkan sejarah bangsa kita, agar bangsa ini dipisahkan dari Islam atau hilang jatinya?
Persoalan-persoalan itu bermain di benak pemikiran saya. Saya sudah menemui titik-titik penyambung sejarah bangsa Melayu.
Saya yakin, Islam bermula lebih awal dari apa yang diberitahu kepada kita. Dan saya yakin, jati diri bangsa ini, tidak boleh dipisahkan dari Islam.
Jika kita menerima bahawa Islam lambat ke Nusantara, maka jatidiri Islam dalam darah orang
Melayu tidak akan dipedulikan.
Kitab sejarah Melayu yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia
Sesungguhnya, Islam menguatkan semua bangsa. Nilai dan jatidiri orang Melayu dibentuk dari ajaran Islam yang syumul. Orang Melayu yang menolak Islam akan menyaksikan hilangnya jatidiri dalam hatinya. Bermula dengan mempertikai, akhirnya akan memaki bangsa sendiri.
Sesungguhnya Salman al-Farisi, Abu Huzaifah al-Yamani, Saad al-Ghifari dan lain-lain para sahabat berasal dari suku dan bangsa yang berbagai. Tetapi, mereka disatukan dengan satu nama. Mereka adalah muslim, mereka menyembah Allah Yang Satu dan mereka menurut syariat yang satu.
Jika semua bangsa menjadikan Islam sebagai keutamaan, kita akan melihat lahirnya sebuah bangsa besar. Bangsa Muslim yang sentiasa mahu kebaikan dan mengcegah kemungkaran.
Perkara ini yang telah disebutkan oleh Allah di dalam al-Quran :-
Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. (Ali Imran 110)
Inilah Bangsa besar hamba Allah dari Ummat Rasullullah.
3 comments:
nie cerpen yg lan buat ke....? liza bace seolah2 lan yg pegi tmpt tu n lan ceritakn smuanya seperti ianya benar2 lan alami.... best gak la n liza baru tau ttg sejarah nie.... xpenah bace pun sebelum nie....
hehehe..tak la. ni cerita betul.pengalaman seorang ustaz g russia, dan membongkar sejarah bangsa melayu..
Salam Zul... saya Aminjaya dari Intens. Kisah Ustaz ini menarikperhatian saya yang telah lama mengkaji sejarah bangsa Melayu kuno yang lenyap. Adalah dipercayai, Nabi Noh A.S. berasal dari daerah Nusantara. Berikutan faktor geografi iaitu Zaman Beku yang melitupi dunia maka hanya sedikit daerah yang mampu diteroka. Garisan Sartan dan Jadi tatkala itu diltupi ais juga maka dengan itu manusia hanya mampu untuk hidup dilingkungan khatulistiwa sahaja. Kisah banjir besar di zaman Nabi Noh A.S. secara geografinya berakhirnya Zaman Beku... maka apabila kecairan berlaku dengan hujan maha lebat, daerah ini menjadi kepulauan. Tompokan telaga minyak juga mungkin membuktikan wujud ketamadunan kuno di sini. Cuma kita harus lebih mengkaji dengan lebih luas serta dengan peralatan yang lebih canggih untuk membuktikannya.
Post a Comment