Saturday, June 7, 2008

SATU KELAHIRAN DAN PERJANJIAN


I

Sepanjang minggu ini, ada dua peristiwa penting yang berlaku. Pada 6 Jun 2008, aku bersama kakak dan adik lelakiku sempat menjenguk kakakku yang baru saja melahirkan anak keempatnya di Medan. Perjalanan yang meletihkan dari Kuala Lumpur hilang sebaik sahaja melihat wajah Nur Alya Maisarah yang comel. Kata papanya, wajah Alya mirip wajah anak keduanya Nur Shuhadah yang kini sudah semakin tembam. :-)

Kami tidak boleh lama di rumah kakak kerana terpaksa bergegas balik ke rumah kerana keesokan harinya majlis pertunangan kakak akan berlangsung. Inilah dua peristiwa yang menuntut renungan hati yang mendalam. Secara akaliahnya, kedua-duanya saling berkaitan. Kelahiran dan perjanjian pertunangan. Kelahiran itu juga satu perjanjian. Dan pertunangan itu adalah bibit kelahiran satu ukhwah ke gerbang perkahwinan.


Nur Alya Maisarah sedang lena tidur



Memangku Alya yang sedang tidur. Kata kakak, gayaku agak kekok.


Eja yang bakal bertunang esok juga berebut nak memegang Alya yang beratnya 2.8 kg

II

Majlis pertunangan kakak berlangsung dalam keadaan yang sangat sederhana. Memang begitu mahunya, sebab dia takut kalau buat meriah sangat, lepas tu tak jadi apalah ertinya. (betul juga,kan?)

Bila ditanya, adakah dia terasa debaran yang menggoncang? Dengan selamba dia kata; " Adalah sikit."

Aku cuma tersenyum sebaik mendengar jawapan pendeknya itu. Apa tidaknya, kalaulah dipanjangkan umur dan perkahwinannya yang insyaallah dilangsungkan pada hujung tahun ini diizin oleh-Nya, maka dia harus terbang ke negara matahari terbit untuk mengikut suaminya yang bertugas di Narita. Ah, mengapa begini lekas kita berpisah kak?Hm, namun aku terpaksa akur kerana bukankah tempat seorang isteri adalah di sisi suaminya?

Bergambar kenangan dengan kakak. Kalau dah kahwin besok, dah tak dapat peluk-peluk lagi


Ayah (tengah) sedang berbual bersama pihak lelaki
Bacaan doa selepas majlis selamat dijalankan

III

Begitulah dua peristiwa penting yang berlaku dalam tempoh seminggu ini. Kelahiran dan satu perjanjian; dua falsafah hidup yang mempunyai kaitan rapat dan saling berhubung. Demi satu kelahiran, kita semakin dekat dengan-Nya. Dan demi sebuah perjanjian, kita akan kembali kepada-Nya.



3 comments:

Anonymous said...

u bila nak bertunang darling? :)

Anonymous said...

entah. i tunggu my princess charming. u la...jual mahal plak.he..he..

Anonymous said...

Lan,
You pegang baby tu semacam je...bapak mithali atau bapak menyesali?Kui kui kui!