Monday, June 2, 2008

SEPOHON BONSAI YANG DICANTAS



Ada seorang penggemar bonsai yang sangat suka memelihara pokok bonsai. Dia sememangnya dikenali ramai kerana sangat arif dalam dunia yang berkaitan dengan apa juga jenis bonsai di dunia ini. Memang ramai yang memerlukan kepakarannya dalam memberikan ceramah, menjemputnya sebagai tetamu khas dalam seminar, dan tidak terkecuali memberikannya beberapa jawatan penting dalam persatuan-persatuan yang ada kene mengena dengan pokok yang satu ini.
Di halaman rumahnya, dia banyak menghasilkan pokok-pokok bonsai yang cantik. Namun yang peliknya, jika ada yang memuji kecantikan bonsainya itu, dia tidak pernah mengatakan bahawa dia berbangga dengan kecantikan bonsainya itu, kerana dikhabarkan bahawa beliau cemburu jika ada orang hanya memuji kecantikan bonsainya, tetapi tidak memuji kecantikannya. Begitulah kebiasaannya fitrah manusia. Aneh bukan? Bonsai yang dikemaskinikan oleh tangannya sendiri sehingga cantik, tetapi bila ada yang memuji kecantikan bonsainya itu, dia pula berasa cemburu. Patutkah?
Pada suatu hari, sedang wanita tua ini asyik mencantas-cantas bonsainya, dia ditegur oleh seorang guru yang mengajar sekolah pondok dan arif bab-bab yang berkaitan dengan agama.
" Puan, saya dah lama nak tanya puan tentang hal ini." kata guru sekolah pondok tersebut.
" Apa dia?" balas wanita tua itu tidak menoleh langsung wajah guru sekolah pondok itu.
" Saya selalu dengar cerita tentang puan. Ramai orang kata, puan sangat marah kalau orang memuji kecantikan bonsai yang puan hasilkan, tetapi tidak memuji puan sekali. Apakah benar dakwaan ini puan?" tanya guru itu tanpa banyak 'bunga-bunga kata' lagi.
" Oh, memang betul tu. Saya cukup marah dan pada saya orang cuma nampak kecantikan bonsai yang saya hasilkan saja, tetapi tidak nampak kehebatan saya dalam mencantas bonsai-bonsai ini." balas wanita itu.
" Begitu rupanya. Begitnilah puan. Saya memang bukan arif dalam bidang yang telah puan ceburi lebih sepuluh tahun ini, tetapi pada saya, tak ada sebab puan perlu marah kalau ada orang-orang yang memuji bonsai puan yang cantik itu." balas guru tua itu lagi.
" Tuan guru, ini bukan soal marah atau tidak. Akan tetapi ia melibatkan maruah saya. Saya yang mencatikkan bonsai ini, maka saya juga mahukan pujian. Ia juga boleh dikatakan maruah saya!" agak tinggi nada suara wanita tua itu.
" Inilah masalahnya manusia. Terlalu mementingkan maruah yang pada hakikatnya bukanlah maruah yang menunjukkan maruah yang sebenarnya. Ia hanya perkara remeh dan melecehkan. Mencantas bonsai sehingga cantik lalu kita sendiri cemburu dengan hasil bonsai kita itu adalah perkara yang pelik. Ia sangat tegar. Apa yang lebih penting sebenarnya adalah bagaimana kita memelihara generasinya sebaiknya. Mencantas bonsai demi mewujudkan kecantikan memang bagus. Akan tetapi, pernahkah kita terfikir lumrah alam? Mengapa tidak kita biarkan pokok itu membesar, menjalani fitrah-Nya sebagai hidupan? Mengapa perlu dicantas-cantas, menjadi cantik, dan seterusnya ia menjadi bahan cemburu kita pula?" kata guru tersebut panjang lebar.
Wanita itu tertunduk. Sedarlah dia bahawa dia sudah melanggar fitrah duniawi. Mengapa perlu dicantas-cantas bonsai itu? Mengapa tidak biarkan saja bonsai itu membesar, berdahan dan seterusnya berbunga di dalam pasu di halaman rumahnya? Bukankah itu lebih baik?

3 comments:

Hazwan Faisal said...

hmmmm...
ko ada tanam bonsai ke???

Anonymous said...

ni analogi la...

mOEha Aziz said...

benar sungguh... buat apa lah lawan fitrah yang dah ditentukan? :)