Wednesday, July 15, 2009

ซุลฟัสลัน จุมเราะห์




I
Entah mengapa, sejak tiga empat hari ini, saya diserbu rasa cinta. Entah rasa cinta yang baru hendak bermula, atau dibelenggu kenangan cinta pahit yang lama, atau barangkali juga hanya rasa cinta yang terbit daripada mainan perasaan semata-mata.
Maka, dari situ mulalah tercipta bait-bait aksara pujangga yang terlahir dari segesit rasa di jiwa.

Saya sendiri tidak faham mengapa. Bukan tidak ada kerja yang perlu saya lakukan daripada terus melayani perasaaan ini. Jika diikutkan, saya seharusnya bimbang dengan longgokan tugasan yang genap 12 buah kesemuanya pada hari ini yang perlu saya jadualkan giliran pelaksanaannya. Sementelah, hujung minggu ini saya kira sayang amat sibuk kerana saya bakal menyertai Akademi Sastera anjuran DBP pada kali kedua ini.

Saya tidak terlalu mengharap, tetapi tidak juga mudah berputus asa, kerana itu bukanlah semngat insan yang berhati waja. Apa yang saya mampu katakan, saya kini hanya bersedia setakat yang mampu, sedayanya akan memberikan persembahan yang termampu, dan yang lebih penting pada saya ialah proses penggalian ilmu itu.

Saya bukan seorang kritikus, yang mampu mengkritik himpunan karya penulis yang jauh lebih mapan daripada saya. Istilah kritikan tidak pernah mekar di hati saya, dan sedayanya saya cuba mengasinginya. Pada saya ia lebih kepada satu perkongsian pendapat terhadap sesuatu karya. Perkongsian dalam konteks penerimaan ideologi dan memandang karya tersebut sebagai sesuatu yang mebanggakan dan mampu membina masyarakat. Pada saya, biarlah karya itu tidak sebagus mana, tetapi jika ia memberi kesan yang besar terhadap pembacanya, ia jauh lebih hebat daripada segala-galanya.

Saya sama sekali menolak karya yang terklalu serius, terlalu berat, membosankan dengan khutbah yang seperti sengaja diberatkan seni berbahasanya, dan sukar difahami oleh khalayak majoriti (barangkali ada yang memahaminya, namun barangkali juga ia terlalu sedikit jumlahnya).

Saya memegang prinsip penyair idola saya T.Alias Tain yang percaya bahawa kesederhanaan adalah takah yang paling sempurna.


II
Sebentar tadi, lewat kiriman emel dari seorang rakan saya di Thailand, Mardhiah sedikit merenggut saya keluar daripada terjahan rasa cinta yang entah mengapa amat meruntun hati.



Sebaik sahaja mendapat emelnya, saya lantas melayangkan ingatan saya pada lewat pertemuan kami di Sukida Resort dalam satu program santai anjuran PENA dan saya dijemput oleh abang SM Zakir untuk menyertainya. Ketika itu, saya bersama beberapa orang rakan saya turut menyertai kem tersebut. Kem yang santai amat, menjelmakan ukhwah budaya antara dua negara yang mempunyai sejasad jati diri yang sama meski terpelanting dek pagar geografi politik yang berbeza.

Saya masih ingat, di kem tersebut saya ada belajar sedikit tentang bahasa Thai, dan belajar juga bagaimana mahu menulis nama saya di dalam tulisan Thai.ซุลฟัสลัน จุมเราะห์

Sungguh, amat aneh, canggung, tetapi saya gembira kerana saya mampu belajar cara menulis tulisan terbut walau herotnya mengundang tawa mereka. Balasannya, saya mengajar mereka bagaimana mahu menulis nama mereka dengan menggunakan tulisan khat jawi yang sangat mengujakan mereka.




Indah, jika mengenang kembali saat indah itu kerana ia takkan mungkin dapat berulang kembali. Kini, hanya emel dan alam maya yang menghubungkan kami, lalu menyimpul ikatan ukhwah ini.

Buat Mardhiah,Noch, Lah dan yang lain-lain, kalian tetap di dalam hati.

Chan Ca Kit Teng Te!

No comments: