Tuesday, July 28, 2009

" WE PAY FOR OUR LECTURER"




Semalam, saya sempat berbual agak panjang dengan Syam yang baru seminggu pulang dari Korea. Kesempatan mengikuti program pertukaran pelajar di Korea memberikan satu pengalaman yang sangat berguna dan sukar dilupakan olehnya. Lalu, bertemankan segelas teh O ais, limau ais dan mi goreng mamak, perbualan kami memanjang dengan hal-hal yang amat mengujakan.



" Aku tak rasa menyesal ikut program ni. Kat sana, aku masuk kelas Globalization, Humanity & The Environment. Kau tau, minggu pertama kami menonton filem animasi Wall-E, minggu kedua kami menonton filem Blades Runner, lepas tu minggu Terakhir kami menonton The Wizard Of Oz



Kami diminta untuk cuba gabungkan nilai yang wujud dari 3 filem tu menerusi gambar dan gambar itu jugalah hasil projek akhir untuk kelas Globalization, Humanity & The Environment yang sememangnya sarat dengan perbincangan falsafah yang agak sukar dicapai dek akal fikirku yang masih ketandusan ilmu.

Aku masih ingat lagi, kata-kata sorang kawan aku. Budak Korea. Masa tu aku tanya dia, kenapa diorang suka berhujah dengan lecturer diorang. Kau tahu dia jawab apa? Dia kata "We Pay For Our Lecturer". Then aku tanya la dia maksud dia apa. Dia kata, diorang semua bayar yuran, jadi diorang berhak untuk dapat lebih daripada apa yang sepatutnya diorang dapat. Kalaulah lecturer tu punya falsafah, pemikiran, ideologi sama macam student, jadi apa bezanya antara student dengan lecturer?

Dia kata, seorang lecturer yang baik, perlu memberikan sesuatu yang tak pernah terjangkau dek akal fikiran pelajar-pelajarnya.Pembelajaran kat dalam kelas bukan lagi sekadar chalk and talk, power point, transparensi, tapi perlu lebih bersifat membina pemikiran. Bina kesedaran insan dalam cara yang lebih menyeronokkan. Exam-exam ni takde sangat. Lecturer yang baik kena tahu macamana nak rangsang pemikiran student. Sebab tu kalau kat sana, student gaduh dengan lecturer kat dalam kelas tu dah satu lumrah. Gaduh dalam konteks ilmiah, berdebat untuk menyebarkan ilmu. Fenomena macam tu ada kat mana-mana. Lecturer pulak tak pernah rasa diri dia hebat,banyak ilmu. Student pun tak rasa rendah diri untuk berdebat dan berhujah dengan lecturer, walaupun kadang-kadang benda tu benda simple je."

Saya terdiam apabila memikirkan fenomena tersebut. Hairan, kerana di luar negara, mahasiswa diajar untuk berdebat, berbahas dan sanggup bertekak kerana ilmu. Tetapi, kenapa tidak di sini? Sejujurnya, saya gemarkan suasana begini. Mahasiswa kreatif dan punyai keterampilan diri yang baik dalam proses menuntut ilmu. Tak salah berbahas kerana ilmu. Bukankah perdebatan antara ilmuan itu rahmat? Mudah-mudahan, fenomena mahasiswa beku, lesu dan kaku ini akan berubah juga suatu hari nanti, apabila pihak kerajaan tidak lagi melaksanakan exam oriented dalam sistem pendidikan. Sistem ini hanya akan membunuh anak bangsa kita. Selain itu, peranan guru dan pendidik (termasuk saya) juga perlu berubah. Jadilah lebih kreatif dan subjektif. Terokai segala kemungkinan peluang-peluang untuk menyampaikan ilmu yang ada, tanpa terlalu terikat dengan protokol purba yang entah apa-apa.

Syam: Aku suka pada kata-kata terakhir dalam filem The Wizard Of Oz (1939) :

“There is no place like home”

1 comment:

Anonymous said...

Give your grow simply the sun it needs, it is harmful to your plant to receive to very little or an excessive amount of sun. Every time a vegetation gets far more direct sun light than it requires it can turn out to be emphasized, shed and expire. When your grow receives not enough sun it can grow to be misshapen, will not likely bloom and maybe pass away. [url=http://www.x21w12w21.info]Pr334de13[/url]