Monday, October 26, 2009

MENCARI MAKNA DALAM ARCA DAN LUKISAN DA VINCI



Sejak akhir-akhir ini, saya gemar sekali meneliti lukisan dan arca, cuba-cuba mencari makna di sebalik lakaran, tumpahan warna pada sekeping kanvas, seni ukir yang terpamer pada arca yang agam berdiri dan bacaan saya juga lebih cenderung kepada bahan bacaan yang ada bersangkutan dengan lukisan dan patung-patung.



Perasaan ini sungguh hebat! Barangkali ia bermula daripada perasaan hebat ketika menonton filem The Da Vinci Code dan Angels And Demons yang sudah saya beli VCD originalnya beberapa minggu yang lalu. Saya menontonnya beberapa kali. (Awas, topik filem ini lebih memberati terhadap agama Kristian, jadi bagi kanak-kanak yang mahu menontonnya, bimbingan orang dewasa sangat diperlukan)



Sejak dahulu lagi, saya mengkagumi hasil lukisan Leonardo Da Vinci atau apa sahaja yang berkaitan dengannya, termasuklah beberapa lukisan terkenalnya seperti Monalisa, Palazzo Vecchio, balai kota Florence yang dihasilkan sekitar abad ke-15 dan semestinya The Adoration of the Magi, lukisan pertama Da Vinci. Leonardo mula menjadi seorang seniman atau tukang ukir dan ini dapat dilihat melalui lukisan Baptism of Christ karya Verrocchio pada tahun 1476 apabila Da Vinci melukis 'malaikat' di lukisan tersebut.



Dalam seni arca pula, Da Vinci membuat patung Francesco Sforza, ayah Ludovico Sforza,seorang bangsawan di Milan yang terkenal pada abad ke-15. Inilah majikan pertama Da Vinci, sebelum beliau dilantik menjadi seniman di raja oleh Raja Perancis, King Louis XIII, yang kemudian membawa Da Vinci berpindah ke istana Milan pada tahun 1506. Di istana, Da Vinci diberikan tanggungjawab untuk mengurus warisan di Florence, dan mengerjakan monumen Gian Giacomo Trivulzio, komandan pasukan Perancis yang tidak dapat disudahinya sehinggalah monumen ini hampir musnah dalam peperangan.





Saya gemarkan perasaan ini. Lukisan dan arca adalah hasil kerja tangan manusia yang mempunyai nilai estetiknya yang tersendiri. Sayang, saya hampir tidak ada kemahiran itu (melukis dan mengukir arca).

No comments: