Monday, April 13, 2009

BEBERAPA PERENGGAN EMEL DARI BUMI SAKURA



Semalam, saya telah mendapat satu emel daripada kakak saya yang berada di Jepun. Seriang wajahnya, saya sudah dapat menerka isi emel tersebut lebih-lebih lagi ia datang dalam bulan April sebegini. Seperti yang diduga, tujuannya tidak lain tidak bukan adalah untuk menyertakan beberapa keping gambarnya yang asyik dan romantis bersama suami menikmati musim-musim semi bunga Sakura.



" Ni gambar yang sempat aku rakam masa musim bunga Sakura. Penuh, dan kalau ko nak tau kat sini musim bunga dia macam pesta. Kat mana-mana penuh orang dok ambik gambar. Kebanyakannya pelancong. Ko datang la sini. Ko kan Mat Bunga. Mesti dapat ilham buat novel baru kalau tengok bunga-bunga ni.Hu...Hu.."

Itu adalah perenggan pertama. Ya, memang saya sukakan musim Sakura. Leka apakala membaca beberapa karya yang kebetulan menyentuh bunga kebangsaan Jepun ini. Novel Sakura Mengorak Kelopak karya Allahyarham SN Pak Arena membuatkan saya mulai jatuh cinta dengan negara matahari terbit ini. Ada satu cerpen berjudul "Sakura antara Dua April" karya seorang penulis yang sangat saya minati bernama Addinbandarsepi juga ada menyentuh perihal bunga ini.




" Ko tunjuklah kat mak gambar-gambar aku ni. Insyallah bulan 7 ni aku balik Malaysia. Biar baby ni lahir kat tanah air yang tercinta. Huhu..Ko fikirkanlah nama yang sesuai untuk baby boy aku ni tau. Em, abang Fik ada jugak tanya, bila ko leh datang sini? Dia nak bawak ko gi National Theatre Of Japan. Tengok Opera Show. Ko kan penah kata ko teringin nak tengok Geisha Show. Huhu..pengaruh novel Memoir Of Geisha la ni. Aku pernah pergi sekali, tapi mungkin opera show bukan jiwa aku. Weh, awek ko sihat? Haha..."

" Cakap kat mak, lepas Sakura drop, aku mula masuk kelas bahasa Jepun. Start summer ni dah kena belajar sikit-sikit. Tak gune cakap English, sepatah haram pun diorang tak paham. Kalau paham pun diorang buat-buat tak paham. Aku kagum dengan semangat patriotik diorang. And, hope ko camtu gak. Kalau dah alang-alang amik kos Bahasa Melayu, pendidikan pulak tu, ko perjuangkan bahasa Melayu ni habis-habisan. Contohi orang-orang kat sini. Bahasa Jepun diorang macam satu myth pada diorang. Macam suci. Legend. Aku rasa kalau ko datang sini ko tau la apa yang aku maksudkan. Sape kata kita tak leh maju kalau guna bahasa sendiri? datang sini dulu la, tengok macamana. K la. aku nak masak. Abang Fik ko ari ni sibuk mintak buat jemput-jemput. huhu..nasib baik la aku ni pakar buat jemput-jemput. hahaha..k, see u next emel. Wasalam..."

1 comment: