Monday, August 3, 2009

4 OGOS YANG MAMPIR SEKALI LAGI



4 Ogos datang lagi. Seperti tahun-tahun yang sudah sejak 7 tahun yang lalu, ulangtahun kelahiran saya kali ini disambut dengan cara yang sangat sederhana. Jika 7 tahun dulu, ketika saya di tingkatan 4 (tahun 2002) di Sek Men Teknik Batu Pahat, saya menyambut ulangtahun kelahiran saya dengan ‘fly’ ke bandar Batu Pahat, berpeleseran di BP walk sehingga dinihari bersama teman-teman dan teman wanita di sisi, memecah kesepian kota dengan berlumba motor dengan rakan-rakan pada jam 3 pagi, sambil sesekali mengacah lori penghantar surat khabar dengan ‘cilokan’ yang memperjudikan nyawa sendiri.

Syukur, setelah 7 tahun, saya tidak lagi jahil mengembarai hidup ini. Saya kian terasuh untuk meluhurkan manusiawi dan memaknakan insani. Dan untuk sambutan pada kali ini, ia cukup sederhana dan manis sekali. Lebih kurang jam 8 malam (3 Ogos), saya didatangi oleh anak saudara saya yang berusia 11 tahun yang mahu menyambut hari lahir bersama-sama saya. Ira yang lahir pada 31 Julai 1998, telah bersusah payah membuat kek hari lahirnya sendiri semata-mata mahu menyambutnya bersama-sama dengan saya pada hari tersebut. Kemudian, kami sekeluarga mengadakan satu majlis doa selamat secara kecil-kecilan, dengan juadah mi goreng Portugis, masak lemak labu dan pucuk manis, telur dadar dan ikan merah yang digoreng membuka selera kami.terlalu simple, tidak ada parti-parti besar, sparkling, atau juadah-juadah eksotik yang terhidang. Saya gemarkan suasana seperti ini. Saya menjadi lebih akrab dengan keluarga, dan kami sempat berbual mengenai hasrat abang yang mahu membeli sebuah kereta baru, ayah yang menceritakan tentang pokok-pokok pisang yang sudah mula membesar, manakala mak dan kakak mengusik saya bahawa sudah sampai masanya saya mencari calon menantu.






Saya hanya tertawa dengan rasa bahagia yang sempurna. Tuhan, betapa manis saat-saat ini, dan alangkah indahnya jika ia mampu berulang pada setiap hari.
Selepas makan dan sama-sama menonton drama sci-fi Bionik, saya keluar bersama-sama rakan ke warung berdekatan. Seperti biasa, agenda perbualan kami terarah dengan cerita di kampus masing-masing, teman wanita masing-masing, bola sepak Inggeris, dan sesekali mengumpat teman-teman yang tiada di sisi. Tepat jam 11.30 malam, saya pulang ke rumah yang sudah pun bergelap. Saya sempat berbual kosong dengan ayah, sambil menonton filem Pendekar Bujang Lapok di kaca televisyen. Sesudah itu, menjelang pukul 12 malam, saya menerima panggilan daripada ‘si dia’ yang mendedikasikan ucapan Selamat Hari Lahir buat saya. Sejurus itu, bertalu-talu kiriman SMS yang masuk ke telefon bimbit saya termasuk kiriman SMS daripada Meriam As-Sagor, teman saya dari Iran, Sameer yang sedang bercuti di rumah saudara angkat di Subang dan teman dari Chiang Mai, Palm Nanoo yang sanggup bersengkang mata semata-mata mahu mengucapkan Selamat Hari Lahir buat saya.




Subuh saya pada pagi 4 Ogos dikejutkan dengan pelukan tiga orang anak saudara saya yang kebetulan bermalam di rumah saya pada malam tersebt. Sambil memeluk dan menindih saya, mereka mengucapkan “ Selamat Hari Jadi cik Duan. Bangun-bangun, semayang Subuh.” kepada saya. Tuhan, betapa manis ucapan sebegini. Betapa bahagia nikmat kasih sayang yang telah Kau beri, yang selama ini kadangkala tidak pernah saya ambil peduli. Hari ini saya menggenggam erti kasih yang sejati. Tanpa ibu bapa, keluarga, teman-teman di sisi, manakan bisa saya mengatur setiap derap langkah ini. Tuhanku, rahmatilah perjalanan saya ini, dan sungguh sayakian mengerti kini, kadangkala betapa besarnya nikmat kurniaanNya yang kerap kita kufuri.


SAAT USIA MENYAPAKU

Saat waktu memanggilku agar mendakapnya
aku berpaling daripada rangkulan usia
dan berjalan meniti jambatan-jambatan angka
menyeberangi sungai pengalaman di permatang masa.

Saat usia menyapaku
yang angkuh berjalan di lantai pedomanku
meretak pada cempera seribu
melewati lopak-lopak dosa silamku
terserpih di jubin pendirianku.

Usiaku adalah takah pertimbanganku
adil di dacing kudus kalbuku
menipu saat egois memberatiku.

ZULFAZLAN JUMRAH
Kulai, Johor
4 Ogos 2009

7 comments:

Rusdi Abd Rahman said...

Zulfazlan,
Selamat Hari Lahir yang menambahkan pengalaman diri serta memantapkan lagi bakat anda berkarya.

Azree Ariffin said...

selamat hari lahir!
Ramai ya anak-anak kelahiran bulan ogos.. aku pun lahir bulan ni!

Eun Ariki Aizawa said...

selamat hari lahir kawan..

ainunl.muaiyanah said...

Ok..ni ada lagu hari jadi untuk lan..

mariam ada kambing ada kambing ada kambing
mariam ada kambing bulunya putih.. hoi~

Tarbus Merah said...

Salam Ulangtahun juga dari saya..

ODE said...

selamat hari lahir....
hadiah, nanti i bagi time jumpa yer.
hehehe...

Bie said...

HAPPY BIRTHDAY TO YOU
HAPPY BIRTHDAY TO YOU
HAPPY BIRTHDAY TO LAN
HAPPY BIRTHDAY TO YOU...

yeay~ Lan dah tua dah =) hehehe..
selamat ulang tahun lan!