Tuesday, August 11, 2009

AKHIRNYA DIMASYHURKAN JUGA SN KE-10



Kira-kira setahun yang lalu, ketika saya dan Kak Rai sedang duduk menikmati makan tengahari bersama-sama (dia selalu belanja saya nasi kukus ayam rempah), dia pernah meluahkan betapa payahnya kerajaan hendak menganugerahkan gelaran Sasterawan Negara (SN))kepada sasterawan-sasterawan yang ada di Malaysia.
" Malaysia boleh keluarkan beratus-ratus orang Datuk dalam setahun, tapi sampai la ni SN kita baru ada 9 orang." lebih kurang begitulah katanya, sebab saya pun dah tak berapa ingat.

Kini, setelah 9 orang sasterawan (Keris Mas, Usman Awang, Shahnon Ahmad, A. Samad Said, Arenawati, Noordin Hassan, Muhammad Haji Salleh, Abdullah Hussain dan S. Othman Kelantan) warga sastera tanah air menerima seorang lagi SN sebagai SN yang ke-10 iaitu Dato' Anwar Ridhwan.

Selepas hampir 7 tahun, setelah 4 orang SN meninggal dunia, 3 daripada mereka sedang berada dalam keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan (kecuali Pak Samad dan Muhammad Hj Salleh sahaja yang masih larat ke sana ke mari), barulah kita menerima SN yang baru.(Terima kasih kepada Kak Nisah kerana memaklumkan kepada saya melalui SMS petang tadi)

Syukur, kerana ia akhirnya berjaya juga dilaksanakan (barangkali ia juga bermotifkan politik?). Sebagai penulis kerdil, saya turut tumpang gembira dengan perkhabaran ini kerana saya pernah sekali berguru dengannya dahulu dalam genre novel. Dalam bengkel yang hanya diadakan selama 3 hari itu,kami sempat berkongsi pendapat tentang kubah masjid dan signifikannya dengan titik simetri lutut, tapak tangan dan dahi ketika kita sedang bersujud dalam solat.

Buat SN Dato Anwar Ridhwan, sekalung tahniah saya ucapkan. Barangkali, ada yang melahirkan rasa tidak puas hati, ada juga yang tumpang bangga kerana perkara yang jarang-jarang terjadi sebegini, akhirnya telah terjadi. Semoga, dunia sastera tanah air semakin meriah pada masa akan datang.

No comments: