Friday, August 21, 2009

RAMADHAN YANG KALI INI



Esok, semua umat Islam di dunia bakal menyambut ketibaan bulan Ramadhan al-Mubarak, bulan yang penuh dengan kerahmatan: satu dalam seribu bulan. Seperti biasa, dan seperti tahun-tahun yang sudah, saya cukup teruja untuk menjalani ibadah puasa, kerana waktu inilah saya mampu merehatkan sistem penghadaman saya daripada bekerja, lantaran sifat saya yang kuat makan.



Lewat kiriman SMS daripada teman-teman yang baru sempat saya teliti setelah usai menjawab soalan Ujian 1 bagi subjek Kokurikulum, ada banyak mesej ucapan bertemakan Ramadhan daripada mereka. Ada ucapan yang mengharukan, berbunga-bunga, berbetuk kartun, tulisan jawi, malah tidak kurang juga berpantun dan berpuisi.

Namun, satu kiriman SMS daripada seorang teman sekelas yang agak jarang sekali berhubung dengan saya sejak akhir-akhir ini sedikit mencuri pangkal ingat. Dalam SMSnya, beliau ingin meminta maaf atas segala kesilapan dan dosa yang pernah beliau lakukan terhadap saya. Aneh, kerana saya tak pernah rasa dikhianati atau disakiti oleh sesiapa pun selama ini. Adakah saya yang tidak beremosi, atau sebenarnya memang kesilapannya yang tidak saya sedari, itu tidak dapat saya ketahui sehingga kini.

Saya hanya mengatakan bahawa beliau tidak ada membuat sebarang salah dan silap kepada saya selama ini. Kami agak akrab suatu ketika dahulu, namun setelah beliau berumah tangga hubungan kami sudah tentu menjadi mustahil untuk semesra seperti dahulu. Maha Suci Allah, bukankah meminta dan memberikan kemaafan itu sebaik-baik sifat yang mulia?

Di kesempatan ini, saya juga ingin memohon ampun kepada para pengunjung blog NAKHODA BANGSA yang selama ini mengikuti tulisan-tulisan saya. Maaf, andai ada kata-kata atau entri yang disebutkan di blog ini sedikit menghiris rasa. Saya hanya hamba Allah yang bukan maksum untuk tidak menggarit dosa. Akhir kata, sempena Ramadhan yang kali ini, saya ingin mengucapkan "Selamat Menjalani Ibadah Puasa. Semoga Amalan Kita Sentiasa Diberkati."




RAMADHAN YANG KALI INI II

Yang meratib di sejadah resah
maka akulah;
bersama lafaz zikir yang basah
doa sarat puisi mahabbah
tatkala sujud berserah
meratib butir syahadah
di lantai keampunan Allah.

Aku seperti sang pidana yang terpasung
dalam penjara iman yang terkurung
meski telah kuserpih jendela nafsu
di jeriji jenang hayatku
tatkala zikirku tersedu di malam kelabu
dan sujudku rebah di sejadah doaku.

Akulah sang pidana yang diziarahi
Ramadhan yang kali ini
setelah bermusim nurani ini kontang
dalam telaga noda yang terjang
kehilangan timba di padang perang
antara renyai pahala yang kurang
dan hujan taubatku yang hilang.

Ramadhan yang kali ini
menitip purnama kala merindui
kini sumbu berkat ternyala kembali
di pancang likur rahmat sekali lagi
dalam selaman taman firdausi.

ZULFAZLAN JUMRAH
UPM, Serdang.
21 Ogos 2009

1 comment:

zabad said...

salam...
selamat berpuasa...