Thursday, August 6, 2009

"SI BURUNG MERAK" WS RENDRA YANG SUDAH TERBANG PULANG KE KAYANGAN



Kira-kira dua minggu yang lalu, saya ada menerima satu emel daripada teman saya di Indonesia, Juwie yang dikirimkannya dari Jakarta. Dalam kiriman emel itu Juwie menceritakan kepada saya bahawa dia baru sahaja menyertai rombongan ayahnya melawat WS Rendra yang sedang dirawat di hospital akibat komplikasi jantung.

Namun, pada awal pagi hari ini, ketika saya berhasrat untuk santai memeriksa emel, saya menerima satu emel daripada Juwie yang kini berada di Rotterdam yang memaklumkan kepada saya bahawa WS Rendra telah meninggal dunia lewat malam tadi. Sejujurnya, saya tidak membesar dengan karya-karya WS Rendra, malah hanya beberapa cerpen dan eseinya sahaja yang pernah saya baca. Namun, saya akui, WS Rendra sememangnya seorang penyair/budayawwan yang sangat diminati di Indonesia, termasuklah rakan saya yang seorang ini. Mereka sekeluarga terlalu memuja WS Rendra.

Di dalam emelnya juga, dia ada menyelitkan serangkap sajak Rendra yang pernah dibacakan oleh Rendra secara spontan dalam satu majlis Lumba Puisi di sekolahnya. Lebih manis, Juwie ada menerima hadiah daripada budayawan itu kerana memenangi pertandingan Lomba Puisi.
Berikut merupakan sajak Rendra yang dibacakan secara spontan di majlis tersebut:

Kangen
Kau tak akan mengerti,
bagaimana kesepianku
menghadapi kemerdekaan tanpa cinta
kau tak akan mengerti
segala lukaku

Karena cinta
telah sembunyikan pisaunya
membayangkan wajahmu
adalah siksa


Menurut Juwie lagi, dia sempat mengingat kata-kata Rendra ketika diminta berpidato tentang Lomba Puisi itu. Kata Rendra:
"Di usia muda anak-anak ini, yang tidak lagi bisa ngerti hiruk-pikuk Jakarta, dan jatuh bangkit hidup, saya tidak menyangka apresiasi sastranya demikian kuat. Ini adalah indikator bahwa sastra bisa menjadi medium untuk membangun peradaban, khasnya untuk anak-anak muda kita dengan satu bahasa, iaitu bahasa Indonesia"

Demikianlah seorang budayawan, WS Rendra. Tidak sekadar tekal mengaungkan sastera dan bahasanya, tetapi dia juga seorang pencetus pemikiran dan pembinaan benteng peradaban bangsanya melalui pemikiran-pemikirannya. Buat Allahyarham, Al-Fatihah.

* Beberapa gambar yang turut Juwie berikan kepada saya iaitu :
1. Gambarnya ketika menerima hadiah daripada Rendra
2. Gambarnya ketika mengikuti satu demonstrasi di hadapan Gedung DPRD (Juwie, 2 dari kanan)
3. Kumpulan Cerpen "Ia Sudah Bertualang" milik Juwie terbitan VS Nusantara pada 1963

Gambar 1



Gambar 2



Gambar 3

No comments: